Overzicht

Leren van Zweden

  • 24 november 2022

Hoe hebben ze in Zweden het verpleegkundig onderwijs en onderzoek georganiseerd en wat kunnen wij daarvan leren?

Ter afsluiting van de training Leadership Mentoring in Nursing Research (LMNR 2.0, een leiderschapstraining gericht op gepromoveerde verpleegkundigen en postdocs die werkzaam zijn als onderzoekers) gingen Cindy de Bot en Marjon van Rijn op werkbezoek bij de Linköping Universiteit in Zweden. Ze ontdekten onder meer dat de verpleegkundeopleiding drie jaar duurt en dat veel verpleegkundigen ervoor kiezen om daarna nog een specialisatie te doen van een jaar. Bijvoorbeeld: anesthesie, IC, verloskunde, thuiszorg.

Simulatieonderwijs en onderzoek
De Bot en Van Rijn zijn positief over afdelingen voor interprofessioneel simulatieonderwijs in twee ziekenhuizen. Volgens hen een mooie en stimulerende leeromgeving voor toekomstige zorgprofessionals, zoals verpleegkundigen, artsen, fysiotherapeuten, social workers, ergotherapeuten. Verder viel hen op dat veel verpleegkundig onderzoekers hun werk combineren met een baan in een klinische setting, waardoor er een mooie connectie is tussen onderzoek en praktijk.

Meer informatie over:

het bezoek aan Zweden