Overzicht

Richtlijn Zorgmijding

  • 25 januari 2022

Veel verpleegkundigen en verzorgenden krijgen te maken met cliƫnten die geen zorg willen, maar deze wel nodig hebben. Hoe ga je daarmee om? De Richtlijn Zorgmijding in de eerste lijn biedt handvatten.

‘Om te beginnen is het lastig om een sluitende definitie te formuleren voor mensen die zorg mijden’, zegt wijkverpleegkundige en medeopsteller van de richtlijn Froukje van der Honing. Het gaat om mensen die voor zichzelf ontkennen dat ze hulp nodig hebben. Die ontkenning kan zijn ontstaan door het onvermogen om hulp te vragen, of vanwege weerzin na eerdere ervaringen.

Informatie, tips, stappenplannen
Van der Honing: ‘De vraag is: Wanneer knoop je een gesprek aan. En hoe win je vertrouwen? En wanneer is ingrijpen gerechtvaardigd? Dat is moeilijk. Maar het hoort wel bij ons werk. De nieuwe richtlijn bevat informatie, tips en stappenplannen die helpen bij het beantwoorden van die vragen.’ Bovendien zijn er speciale kaarten ontwikkeld die verpleegkundigen en verzorgenden helpen in de poging mensen ervan te overtuigen dat ze hulp nodig hebben.

Samenwerkingspartners
De Richtlijn Zorgmijding in de eerste lijn is in samenwerking met V&VN en met financiering van ZonMw ontwikkeld door het Trimbos instituut.

Meer informatie over:

de Richtlijn Zorgmijding