Overzicht

'Je thuis voelen' is essentieel voor studenten

  • 26 februari 2021

Studentenwelzijn in het hoger onderwijs vereist een integrale aanpak. Preventie staat voorop en zowel een ‘sense of belonging’ als mentale gezondheidsskills zijn cruciaal. Dit stelt Jolien Dopmeijer in haar promotieonderzoek.

‘Studenten die zich thuis voelen aan hun universiteit of hogeschool en die persoonlijk leiderschap kunnen tonen in hun mentale gezondheid, leren beter omgaan met het vaak veeleisende studentenleven. Zo kunnen burn-outklachten worden voorkomen’, aldus Dopmeijer, die werkzaam is bij het Trimbos-instituut en hogeschool Windesheim. Ze promoveerde op vrijdag 5 februari aan de Universiteit van Amsterdam.

Van screening en diagnostiek naar bewustmaking
Dopmeijer keek onder meer naar de impact van prestatiedruk, eenzaamheid en je thuis voelen op de drie dimensies van burn-out: emotionele uitputting, distantie en (verminderde) competentie. Prestatiedruk en eenzaamheid hangen samen met alle drie de dimensies, maar de mate waarin een student zich thuis voelt – de sense of belonging – hing het sterkst samen met alle dimensies en kan het meest bijdragen aan het welzijn van studenten.

Geïntegreerde aanpak
Dopmeijer brengt haar deelresultaten samen in een geïntegreerde benadering (voortbouwend op het landelijke Actieplan Studentenwelzijn). Deze bestaat uit vijf pijlers: preventie en vroege identificatie, bevordering van mentale gezondheidscompetenties, een positief en ondersteunend studieklimaat, training en counseling van medewerkers en individuele/gerichte interventies.

 

Meer informatie over:

de geïntegreerde benadering