Overzicht

Initiatieven om zorgonderwijs te vernieuwen

  • 20 september 2019

Op 11 september kreeg VWS-minister Hugo de Jonge de publicatie ‘Radicale vernieuwing zorgonderwijs’ uitgereikt. Hierin staan voorbeelden van hoe verpleeghuiszorg en onderwijsorganisaties samenwerken aan een betere aansluiting tussen zorg en onderwijs.

Het gaat om vier initiatieven: Samen Leren in de Wijk (Brabant), Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO, in Zuid-Holland Noord), de Zeeuwse Praktijkroute Ouderenzorg en Praktijkgestuurd Leren (Friesland).

Van regels naar relaties
Het initiatief voor de publicatie komt vanuit de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg, waarin enkele tientallen verpleeghuizen zijn verenigd. Hun droom is zorg waarin mensen het belangrijkste zijn en niet regels of protocollen. Het motto luidt dan ook: ‘van regels naar relaties’. Bij de invulling van zorg gaat het om wat er speelt binnen de relatie van de mensen die zorg nodig hebben, hun naasten en zorgverleners.

Meebewegen
Als de zorg verandert, dan moet het onderwijs meebewegen. Minister Hugo de Jonge bracht een bezoek aan woonzorgcentrum Topaz Munnekeweij, een van de initiatieven die in de publicatie aan bod komen (RVWO), en hoorde van bewoners, medewerkers, studenten en docenten hoe dit eruit kan zien in de praktijk. De publicatie biedt nog meer voorbeelden, inzichten en overdenkingen.

Meer informatie:

over de publicatie en het bezoek van de minister