Overzicht

Stelling

  • 3 mei 2019

'Interprofessioneel samenwerken kunnen studenten alleen in de praktijk leren'

Interprofessioneel, multidisciplinair, multiprofessioneel, interdisciplinair leren, opleiden of samenwerken: de noodzaak om gezamenlijk tot besluitvorming te komen in de zorg voor de patiënt wordt door alle disciplines onderschreven. Maar daarmee is het nog niet vanzelfsprekend dat het gebeurt. Studenten zijn met name gericht op de eigen discipline en het beroep waarvoor zij worden opgeleid. Zij zijn weinig nieuwsgierig naar de vakinhoudelijke kennis en de wijze van klinisch redeneren van andere disciplines. Daarnaast zijn curricula niet/nauwelijks op elkaar afgestemd, verschillen de stageperiodes in duur en gerichtheid op samenwerking en hebben docenten van de verschillende opleidingen weinig contact. En toch moeten studenten interprofessioneel leren samenwerken.

De stelling waarop u kunt reageren: 

'Interprofessioneel leren kunnen studenten alleen in de praktijk leren'

Wilt u hierop reageren?
Laat ons weten wat u van de stelling vindt. Stuur uw bijdrage van maximaal 250 woorden uiterlijk 13 mei naar redactie@onderwijsengezondheidszorg.nl. U kunt ook reageren via Twitter met #OenG of @OenGredactie, of via de LinkedIn-groep Tijdschrift Onderwijs en Gezondheidszorg. De redactie behoudt zich het recht voor om bijdragen in te korten of te weigeren.