Overzicht

Interprofessioneel leren bij Radboudumc

  • 3 mei 2019

Coassistenten en hbo-v studenten van het Radboudumc volgen tijdens hun studie een gezamenlijk onderwijsblok, waarin ze getraind worden om samen te werken in acute medische scenario’s. Wat levert deze aanpak op, volgens een coassistent en een verpleegkundige in opleiding?

De ambitie van de Radboudumc Health Academy is om per 2019 te realiseren dat iedere student onderwijs krijgt dat het Interprofessioneel Leren & Samenwerken bevordert, dat dit onderwijs is ingebed in de verschillende curricula én dat het in opbouw wordt aangeboden. Om deze ambitie waar te maken, is er een Programma Interprofessioneel Leren (IPL) geformuleerd om verder invulling te geven aan deze verandering. Onder het programma hangen verschillende projecten; sommige krijgen vorm in nauwe samenwerking met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Voordelen
Volgens verpleegkundige in opleiding Jill Jansen draagt het interprofessioneel leren bij aan een betere patiëntenzorg, 'omdat als je effectief met elkaar leert communiceren dit heel veel tijd scheelt in voornamelijk acute situaties.' Coassistent Tristan van Leest: 'Door de samenwerking tussen verpleegkunde- en geneeskundestudenten krijg je een beter inzicht in de denkwijze en de achtergrond van de ander. Je weet verder ook beter wat elkaars mogelijkheden zijn en je kunt je al voorbereiden op de samenwerking in het ziekenhuis.' De twee zien meer voordelen: Jill: 'Samenwerking en optimaal functioneren in teamverband zijn kernkwaliteiten voor medische professionals. Met dit onderwijs kom je hier sneller mee in aanraking en kun je in een veilige omgeving oefenen met deze vaardigheden.'



Meer informatie over:
de interprofessionele aanpak van Radboudumc