Overzicht

Anders kijken, leren, doen

  • 6 januari 2017

Burgers en professionals krijgen te maken met veel veranderingen in de zorg. In het advies 'Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverschrijdend leren en opleiden in zorg en welzijn in het digitale tijdperk' staat hoe zij hierop kunnen worden voorbereid.

Complexere zorgvragen, technologische ontwikkelingen, de recente decentralisaties en de toenemende rol van mantelzorgers en vrijwilligers vragen veel van de kennis en kunde van professionals én burgers. Het toerusten van deze groepen staat centraal in dit advies van de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen van het Zorginstituut. Het is een vervolg op een eerder advies uit 2015: Naar nieuwe zorg en zorgberoepen.

Wat betekent dit voor professionals?
De toerusting van professionals kenmerkt zich steeds meer door samenhang tussen vakbekwaamheid, samenwerkend vermogen en lerend vermogen. Vakbekwaamheid vormt de basis van het professionele handelen. Samenwerkend vermogen ontwikkelt zich in de praktijk en de opleidingen, waar (toekomstige) professionals samen leren en werken. Lerend vermogen is essentieel, omdat kennis steeds sneller veroudert. Permanent samen leren draagt bij aan een betere aansluiting bij de veranderende hulp- en zorgvragen.

Programma
De commissie adviseert om een langlopend programma voor zorg, welzijn en opleidingen in te stellen.



Meer informatie over:

het advies Anders kijken, anders leren, anders doen

https://www.zorginstituutnederland.nl/actueel/nieuws/2016/11/17/grensoverstijgend-leren-en-opleiden-in-zorg-en-welzijn-in-het-digitale-tijdperk