Overzicht

Allemaal dezelfde taal

  • 22 juni 2015

Hoe kun je zorginformatie eenduidig en systematisch registreren? V&VN pleit voor het gebruik van de ‘nationale kernset patiëntproblemen’.

De nationale kernset patiëntproblemen maakt meervoudig gebruik van zorginformatie mogelijk voor verschillende kwaliteits- en verantwoordingsdoeleinden, zoals het vaststellen van uitkomsten van zorg, kosteneffectiviteit, zorginkoop of cliëntinformatie. Volgens Renate Kieft, adviseur Excellente Zorg van V&VN, is de nationale kernset dé oplossing voor gemeenschappelijke verpleegkundige en verzorgende taal. 

Breed gedragen
Door eenduidig zorginformatie te registreren, wordt het mogelijk om gerichter onderzoek te doen naar de bijdrage én invloed van verpleegkundigen en verzorgenden op de kwaliteit van zorg. Met de zorginformatie die daarmee beschikbaar komt, kan gerichter gekeken worden of verpleegkundigen en verzorgenden voldoende worden ondersteund om zorg te kunnen verlenen, maar ook of zij op een juiste manier verantwoording kunnen afleggen over de geboden zorg. Het is de ambitie om de nationale kernset met de gestandaardiseerde patiëntproblemen in 2016 uit te breiden met interventies en zorgresultaten. V&VN werkt voor de operationalisering van de nationale kernset samen met partijen als Nictiz, ActiZ, Btn en Nivel.

Meer informatie over:

de nationale kernset patiëntproblemen
http://www.venvn.nl/Berichten/ID/313969/Nationale-Kernset-de-oplossing-voor-gemeenschappelijke-verpleegkundige-en-verzorgende-taal
http://www.venvn.nl/Portals/1/Thema's/Excellente%20Zorg/2015%2006%2011%20Nederlands%20model%20voor%20één%20%20verpleegkundig%20en%20verzorgend%20vocabulaire_WEB.pdf