Overzicht

Zorgacademie Midden-Brabant creëert leerwerkgemeenschappen

  • 21 mei 2013

De Zorgacademie Midden-Brabant wil leerwerkgemeenschappen ontwikkelen, waarbij zorgverleners, studenten, scholen en patiënten/cliënten betrokken zijn. Op 13 maart was de startbijeenkomst.

Binnen de leerwerkgemeenschappen moeten denken en doen gecombineerd worden. Daarnaast is het van belang dat onderwijs en zorg zich verantwoordelijk voor elkaar gaan voelen.  Het is de bedoeling dat de leermogelijkheden van studenten worden vergroot en dat er ook voor docenten en praktijkbegeleiders een permanent leerproces ontstaat.

Cure en care
Binnen het project is een tweedeling gemaakt. Er is een deelproject over onderwijs/ziekenhuizen (cure) en een over onderwijs/VVT (care). De reden daarvan is dat beide zorgwerelden behoorlijk van elkaar verschillen. Maar er worden wel momenten gecreëerd dat alle deelnemers elkaar ontmoeten en kennis delen.

Thema’s
Tot aan de zomer zullen er meer bijeenkomsten plaatsvinden, waarbij de deelnemers een eerste verkenning uitvoeren van thema’s als: rollen en verantwoordelijkheden bij de begeleiding van studenten, het opleidingsmodel en totale curriculum van vmbo-mbo-hbo, rendement en uitvalinformatie én sociale innovatie, nieuwe samenwerkingsverbanden en nieuwe samenwerkingsvormen. De leerwerkgemeenschappen worden ondersteund door de inzet van social media, zoals Facebook, Linkedin en ook Skype.



Meer informatie over:

Zorgacademie Midden-Brabant
http://www.zorgacademie-mb.nl/ http://www.hetplatformberoepsonderwijs.nl/nieuwsarchief/nieuwsbericht/2013/4/zorgacademie