Overzicht

Voorlichting of reclame?

  • 17 december 2012

Hogescholen zijn meer bezig met het verkopen van hun studies dan met het geven van eerlijke voorlichting.

Dat stelt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) naar aanleiding van eigen onderzoek naar de voorlichtingsfolders van de hogescholen. Het aantal contacturen en de werkgroepsgrootte worden in de brochures vaak onbenoemd gelaten en over het arbeidsperspectief wordt weinig vermeld. Veel hbo-studenten haken voortijdig af, omdat de studie niet is wat ze dachten.

De HBO-raad is het eens met de LSVb, dat voorlichtingsmateriaal eerlijk en objectief moet zijn. Inmiddels hebben meerdere hogescholen Studie in Cijfers ingevoerd: een vast cijferblok in elke publicatie met objectieve kengetallen over opleidingen. Die cijfers zijn nu al voor alle opleidingen beschikbaar via de site Studiekeuze123.nl.

Mbo-voorlichting
Ook een belangrijk deel van de mbo-studenten dat voortijdig met een opleiding stopt, geeft aan dat het tegenvallen van de opleiding hier een belangrijke reden voor was. Om de studiekeuze op het mbo voor vmbo-leerlingen, hun ouders en mentoren inzichtelijker te maken, ontwikkelde de MBO Raad de digitale portal MBO Stad. Deze laat vmbo-leerlingen op een visueel aantrekkelijke manier kennismaken met mbo-opleidingen. Ieder opleidingsdomein heeft zijn eigen gebouw in de virtuele stad. Ook is op deze portal informatie te vinden over beroepen, beroepskeuze- en competentietests en modules voor decanen/mentoren en ouders. 



Meer informatie over:

Studie in Cijfers
   http://www.hbo-raad.nl/component/content/article/22/1103
• Onderzoek LSVb (filmpje)
   http://nos.nl/op3/video/439864-voorlichtingsfolders-hogescholen-zijn-net-reclamefolders.html
•  MBO Stad
  
http://www.mboraad.nl/?dossier/150112/Loopbaanori%C3%ABntatie+en+-begeleiding+(LOB).aspx