Overzicht

Gebrekkige visie op inzet ict

  • 11 september 2012

Het ontbreekt zowel in het mbo-onderwijs als in de zorg vaak nog aan een visie op een goede inzet van ict. Hierdoor is het rendement van ict-oplossingen niet optimaal.

In het mbo is 44 procent van het gebruikte leermateriaal digitaal, blijkt uit De Vier in Balans Monitor 2011  van Kennisnet. Mbo-docenten zouden nog wel vaker digitale materialen willen inzetten, maar constateren dat het aanbod vaak onvoldoende aansluit op hun vraag. Verder ontbreekt het hen soms aan de expertise die nodig is om de middelen binnen het bestaande aanbod in te passen. Als er binnen de school wél een ict-visie is vastgelegd, zijn docenten doorgaans gemotiveerder om zich nieuwe ict-toepassingen eigen te maken en deze aan te bieden in hun lessen. Maar zo'n visie ontbreekt dus vaak.

Hetzelfde geldt voor de zorg. Ook zorgorganisaties ontberen dikwijls een visie op wat ‘goede zorg’ is en welke rol ict daarin kan spelen. Medewerkers hebben niet altijd voldoende deskundigheid op het gebied van internet, sociale media en software. Bovendien weten ze niet altijd hoe je dit effectief in de zorg gebruikt.

Voor medewerkers in de vvt ontwikkelde Nictiz, organisatie voor ict en zorg, een platform om kennis en ervaringen uit te wisselen rondom ict.


Meer informatie: