Leren en ontwikkelen

Zorgen voor een krachtige leerwerkomgeving aan de hand van 13 ontwerpprincipes

  • 12 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Uitgelicht

Elke werkomgeving kán een krachtige leerwerkomgeving zijn. Dat vinden onderzoekers Lilian Woudstra van TNO, José Cuperus en Jos Sanders van HAN University of Applied Sciences en Derk Jan Nijman van Saxion Hogeschool. Zij zochten de afgelopen jaren uit hoe een werkomgeving zo ingericht kan worden dat die bijdraagt aan individuele ontwikkeling van aankomend professionals én professionals en aan de ontwikkeling van de organisatie. Ze komen tot een set van dertien ontwerpprincipes voor krachtige leerwerkomgevingen – KLWO – en maakten daar onder andere ook een animatie en een ‘kaartspel’ van.

Inleiding

Het hoge tempo van op elkaar volgende (technologische) ontwikkelingen maakt dat het werk snel en steeds sneller verandert – zeker ook in de sector zorg en welzijn. Dat vraagt om constante aanpassing van organisaties én medewerkers, onder andere door zowel werkprocessen als vakmanschap te blijven ontwikkelen. Daarom wordt ook steeds vaker gepleit voor het integreren van werken, leren en innoveren. Maar hoe geef je richting en sturing aan die integratie? Hoe maak je van een ‘gewone werkplek’ een ‘krachtige leerwerkomgeving’? En hoe zorg je ervoor dat zowel aankomende professionals (o.a. studenten) als ervaren – vaste en flexibele – zorgprofessionals daar de vruchten van plukken?

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?