Er werd gezocht in zeven databanken naar RCT’s. Uiteindelijk werden elf studies geïncludeerd. Er werden interprofessionele onderwijsinterventies gevonden die varieerden in lengte tussen de 2 en 24 weken. In de analyse werd gekeken naar de kwaliteit van samenwerken en interprofessionaliteit aan de hand van de Interdisciplinary Education Perception Scale, de houding ten opzicht van elkaars beroep en kennis over elkaars beroep. De data werden als geheel geanalyseerd. Met statistische toetsen werden verschillen verkend tussen controle- en interventiegroepen.
De auteurs concluderen dat interprofessionele onderwijsprogramma’s positief bijdragen aan de houding ten opzichte van elkaar en het wederzijds respect van zorgprofessionals. Ook draagt het bij aan kennis over andere zorgdisciplines. Er is geen bewijs gevonden dat interprofessioneel onderwijs bijdraagt aan de kwaliteit van samenwerken in een interdisciplinair team. Desalniettemin zien de auteurs genoeg opbrengsten van interprofessioneel leren en bevelen zij daarom aan dit een plek te geven in curricula van zorgopleidingen.
Samengevat door Thijs van Houwelingen
Klik hier om de PDF van dit artikel te downloaden.