In een diversiteit aan sectoren vindt een toename in het verzamelen van data plaats, zo ook in de gezondheidzorg (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Vaak gaat het dan om persoonlijke data: gegevens of metingen die wat zeggen over een persoon, bijvoorbeeld sensoren in een woning die het leefpatroon monitoren (Groeneveld et al., 2023). Hoewel dit toenemende gebruik van persoonlijke data kansen biedt om meer gepersonaliseerde zorg aan te bieden, roept deze ontwikkeling ook vragen op rondom bijvoorbeeld privacy, betrouwbaarheid, het eigenaarschap van de data en of het überhaupt wel wenselijk is dat we deze data verzamelen. Het is van belang om hierover met elkaar in gesprek te gaan om bewustzijn over dit thema te creëren. Dit gesprek is voor een breed publiek relevant, aangezien het om ieders eigen persoonlijke data gaat, maar is extra relevant voor zorgprofessionals, aangezien zij naar verwachting in toenemende mate gebruik gaan maken van inzichten die gebaseerd zijn op deze persoonlijke data. Om dit gesprek op een ludieke en toegankelijke manier te stimuleren, is The Digital Data Divide ontwikkeld en is onderzocht of deze gesprekstool bijdraagt aan bewustwording rondom het gebruik van persoonlijke data op zowel individueel als maatschappelijk niveau.
Zie hieronder de trailer:
Methode
De opzet van het onderzoek bestond uit twee stappen: 1) het ontwerpen van een gesprekstool en 2) het evalueren van de ervaringen tijdens de inzet hiervan.
Ontwerpen van de gesprekstool
Bij het ontwerpen van de gesprekstool is het concept van narratief leren als basis gebruikt. Deze vorm van leren gaat uit van de gedachte dat je middels verhalen en dialoog betekenis kunt geven aan je omgeving (Haste en Abrahams, 2008). Narratief leren leent zich in de vorm van speculatieve fictie ook goed om in gesprek te gaan over mogelijke toekomstscenario’s. Doordat in een verhaal een concrete toekomst verbeeld wordt, daagt het uit om kritisch te reflecteren op wat je ervan vindt (Elsden et al., 2017). Speculatieve fictie leent zich daarmee goed om in gesprek te gaan over de voor en nadelen van een mogelijk toekomstscenario.
Tijdens een informele bijeenkomst is met een brede groep geïnteresseerden (met achtergronden in gaming, zorg, vormgeving, onderzoek, ethiek, onderwijs, videoproductie en techniek) nagedacht over manieren om, aan de hand van verhalen, het gesprek te stimuleren over het gebruik van persoonlijke data. Ook studenten vanuit verschillende opleidingen dachten hierover mee. De opbrengsten van deze discussie zijn samen met een scenarioschrijver uitgewerkt tot een concrete verhaallijn en scripts voor twee films. Na het zoeken van acteurs, een componist en het vastleggen van opnamelocaties zijn de verhalen met hulp van videoprofessionals omgezet in twee korte films.
Evalueren van de ervaringen met de gesprekstool
Tijdens de inzet van The Digital Data Divide kon getest worden of deelname bijdraagt aan de bewustwording rondom het gebruik van persoonlijke data. De doelgroep van de ontworpen gesprekstool is breed, het gaat immers om het gebruik van persoonlijke data van ieder individu. Gedurende een periode van een jaar is het onderzoek daarom op diverse festivals en bijeenkomsten uitgevoerd. Voorbeelden daarvan zijn De Zwarte Cross, Het Grootste Kennisfestival van Nederland en op locatie bij onderwijsinstellingen. Op deze locaties werd een tent ingericht om het onderzoek uit te kunnen voeren (zie de link onderaan dit artikel voor beeldmateriaal).
Om aan te sluiten bij de beleving op een festival werden de ervaringen verzameld met behulp van een simpele, fysieke flyer (zie figuur 1). Deelnemers konden hier enkele achtergrondgegevens (geslacht, leeftijd, opleidingsniveau) invullen en gaven door middel van het zetten van een scheurtje op een schaal aan in hoeverre ze het met diverse stellingen eens waren. Het grootste deel van de stellingen richtte zich op een voor en een nameting om de bewustwording ten aanzien van het thema te meten. De stellingen waren: ‘Ik ben mij bewust van het effect van het gebruik van persoonlijke data op mij als individu’ en ‘Ik ben mij bewust van het effect van het gebruik van persoonlijke data op de maatschappij’. Ook schaalden deelnemers zichzelf in op hun mate van innovativiteit (‘Als ik iets hoor over een nieuwe gadget dan ben ik de eerste die het uitprobeert’), de intentie om het thema met anderen te gaan bespreken en de beoordeling van de gesprekstool. Daarnaast was er ruimte om een geschreven opmerking achter te laten. Alle antwoorden zijn overgenomen in SPSS voor verdere statistische verwerking.
Om te bepalen of de gesprekstool de bewustwording rondom het gebruik van persoonlijke data vergroot, werd het verschil in 'mate van bewustzijn' tussen de voor en nameting geanalyseerd middels een paired samples T-test. De opmerkingen die deelnemers op de flyer schreven zijn geclusterd in thema’s.