Leren op latere leeftijd

  • 12 min.
  • Best practices

Leren 55-plussers anders dan Millennials en Gen Z? Waar moet je op letten bij (ontwikkelen van) een leeractiviteit voor bijvoorbeeld oudere zorgmedewerkers? Aan de hand van illustratieve voorbeelden gaan we dieper in op welke vormen werken. In dit artikel besteden we met name aandacht aan het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden en deze onthouden.

I am still learning’ is een citaat van Michelangelo op 87-jarige leeftijd, aldus de overlevering. Zijn we nooit te oud om te leren? En… wat is oud? We leven in Nederland met bijna zes miljoen mensen van 55 jaar of ouder; ca. 34 procent van de bevolking. En we vergrijzen dubbel, want we worden steeds ouder. Beeldvorming, media en context definiëren oud op diverse wijzen. Op de arbeidsmarkt ben je kennelijk oud vanaf 45 jaar aldus deze berichten: ‘Vooral ouderen, de 45-plussers, zijn vaker en meer aan het werk’ (NOS, 2023) en ‘Ouderen en leren: het blijft worstelen’ (PWNet, 2018). De aanname dat ouderen minder leerbaar zijn, is alom vertegen­woordigd.

Hokjesdenken

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?