VOORBEREIDING
Eerst moet je zorgen dat voor alle partijen het vraagstuk duidelijk is. Hiervoor is het slim als je eerst als docent met je opdrachtgever afstemt of de vraag concreet en uitdagend genoeg is. Hierbij is het belangrijk dat er in de vraag geen oplossing besloten ligt. De ervaring uit eerdere projecten is namelijk dat opdrachtgevers nogal eens een oplossing voor ogen hebben. Dat belemmert studenten in hun creatieve denken. Daarna kan de opdrachtgever zijn vraag in een (fysieke) bijeenkomst bij de studenten neerleggen. Zorg dat je als opdrachtgever ruimte en tijd inbouwt voor vragen, maar ook dat je hen de tijd geeft om zich te verdiepen in het onderwerp. Zo krijgen de studenten zelf en gezamenlijk als klas het probleem helder. ‘Bij ons had Rutger bijvoorbeeld een presentatie gemaakt over zijn revalidatieperiode, maar toen hij zijn onderzoeksvraag: “Hoe kunnen wij het onderwerp eigen regie bespreekbaar maken met zorgverleners?” projecteerde, viel de klas stil. ‘Wat wilt u eigenlijk weten?’ vroegen ze uiteindelijk voorzichtig. Dit was dé juiste vraag op het juiste moment. Het gesprek kwam op gang, er ontstond herkenning en er was openheid over de eigen ervaringen die studenten met zorgverleners hebben. In gesprek met elkaar en de practor Welzijn & Zorg, die kennis inbracht vanuit de presentie benadering van Andries Baart, kwamen we tot de onderzoeksvraag: “Hoe word je een professionele vriend?”’ zo vertelt Nellie. ‘Van abstractie naar helderheid, daar kan een gesprek met studenten bij helpen’, aldus Rutger.