Als docent merkte Lieke dat als je studenten verpleegkunde in leerjaar 1 vraagt waar zij zichzelf zien werken, vooral het ziekenhuis genoemd wordt en soms verbijzonderd naar wondverpleegkundige, kinderverpleegkundige of werken op de spoedeisende hulp. Maar wat verder allemaal mogelijk is, daar hebben studenten vaak geen idee van. Lieke wil met haar Lessen van Lieke, naast vakinhoudelijke kennis overdragen, daarom ook de blik van studenten op het beroep verbreden door de rijkheid van het vak zelf en alle mogelijke werkplekken te laten zien. Zo laat Lessen van Lieke bijvoorbeeld zien wat het werken als militair verpleegkundige bij Defensie inhoudt, loopt Lieke mee in de zorg voor chronisch zieke kinderen en geeft ze een inkijkje in hoe het eraan toe gaat als verpleegkundige in een gevangenis.
VOORBEREIDING
Goede verpleegkundige zorg begint bij aansluiting bij de ander. Dat is het vertrekpunt en een anker voor je handelen. In het onderwijs is dat niet anders. Als docent vraagt het dat je weet wat bij de studenten speelt en wat hen bezighoudt. Lessen van Lieke probeert daarop in te spelen. Alle filmpjes zijn in de basis kort, bondig en visueel en daardoor helemaal passend bij de wensen van de huidige generatie Z. Bij het ontwikkelen van materiaal voor Lessen van Lieke is er altijd een focusgroep studenten om mee te sparren. Het is belangrijk om dat te blijven doen, juist met onze jongste studenten. Lieke vertelt: ‘Ik ben dan benieuwd welke influencers ze volgen. Daarmee probeer ik hun beleefwereld te begrijpen en hun aandacht te vangen. Denk bijvoorbeeld aan een vlogger die een psychose heeft gehad. Het is goed om te weten dat dit hun interesse heeft. Maar ik leerde bijvoorbeeld ook dat zij WhatsApp gebruiken voor het contact met familie. Terwijl zij onderling vooral Snapchat gebruiken (bijvoorbeeld voor vragen als: Welk lokaal moeten we zijn? Wat is de huiswerkopdracht?). Grote kans dat je hen als docent via WhatsApp dus niet bereikt.’
Daarnaast zijn er didactische overwegingen bij Lessen van Lieke. De focus op eigenaarschap voor het eigen leerproces vraagt dat je ervoor zorgt dat je studenten ook op andere manieren dan via de lessen op school bereikt. Lessen van Lieke wil hen een platform bieden waar zij zelf op zoek kunnen gaan naar inspiratie en zorginhoudelijke vakkennis op kunnen doen. Studenten kunnen op eigen momenten en zo vaak als zij willen de video’s bekijken. ‘Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn organisatie, die heeft de slogan “mboRijnland meer dan mbo”. Wij willen meer bieden dan het reguliere onderwijs: flexibel onderwijs, niet plaats en tijdgebonden opleiden samen met de mensen uit de praktijk.’
Dat brengt ons bij de tweede overweging voor het ontwikkelen van Lessen van Lieke. Hoe kunnen we studenten vanaf de start van de opleiding een goed beeld geven van de volle breedte van de beroepspraktijk? ‘Bijvoorbeeld de VVT, daar hebben studenten nog onvoldoende beeld bij. Terwijl juist in dat werkveld zoveel mogelijk is. Daar kunnen we hen op deze manier mee in contact brengen’, aldus Lieke.