Uitkomsten van interprofessioneel leren in opleidingen in de gezondheidszorg

  • 1 min.
  • Onderzoek Actueel Signalering

Interprofessioneel onderwijs (IPE) is een belangrijk onderwijs- en leermodel waarbij studenten uit verschillende professies met elkaar samenwerken. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de uitkomsten van IPE voor studenten in de gezondheidszorg. Het doel van dit onderzoek was om de effectiviteit van gerapporteerde IPE-leerresultaten in de literatuur te synthetiseren en analyseren, inclusief de bereidheid en houding van zorgstudenten ten opzichte van interprofessioneel leren, interprofessionele competenties en kennis van het IPE-model.

De CINAHL, Cochrane Library, EMBASE, MEDLINE, PubMed, Web of Science en Google Scholar databases werden systematisch doorzocht op relevante artikelen in de Engelse taal. Alleen artikelen met gecontroleerde experimenten met een interventiegroep en een controlegroep, waarvoor studenten uit de gezondheidszorg aselect zijn uitgekozen, zijn geselecteerd voor deze studie.

Er is een meta-analyse uitgevoerd op acht geselecteerde artikelen, waarmee de totale studiepopulatie bestond uit 948 gezondheidszorgstudenten (o.a. verpleegkunde, fysiotherapie, geneeskunde), van 21 tot 27 jaar, uit zeven verschillende landen.

De resultaten laten zien dat IPE een aanzienlijke positieve impact heeft op de kennis van zorgstudenten over interprofessioneel samenwerken en daarmee een waardevolle aanvulling op het curriculum is.

Er zijn geen effecten gevonden van IPE op de houding naar IPE van de studenten, de gereedheid voor samenwerken en samenwerkingscompetenties.

De auteurs denken dat de studenten te kort hebben deelgenomen aan IPE om deze significante resultaten te bereiken. In de literatuur vinden ze verschillende voorbeelden waarin experiëntiële leermethoden (leren door te doen), zoals stages en ander werkplekleren, wel bijdragen aan de ontwikkeling van interprofessionele samenwerkingscompetenties.

Samengevat door Marjolein Berings