Curriculum

Onderwijsvernieuwing Evidence Based Practice in brancheopleidingen

  • 11 min.
  • Best practices

Binnen de zorgopleidingen worden de lessen over Evidence Based Practice (EBP) steeds belangrijker. Het begrijpen, eigen maken en toepassen van EBP-principes in de praktijk vraagt om dit nadrukkelijk op te nemen in het curriculum van de brancheopleidingen van de gezondheidszorg (verpleegkundige vervolgopleidingen (VVO), medisch ondersteunende opleidingen (MOO)). EBP-onderwijs leent zich ervoor om als generieke module aangeboden te worden waarbij uniformiteit en standaardisering wenselijk zijn.

Het onderbouwen van keuzes voor interventies in de zorg is niet nieuw, de manier waarop is echter veranderd. Dit zien we terug in de ontwikkeling die Evidence Based Practice (EBP) binnen de verpleegkundige zorg doormaakt (Van Staa & Munten, 2016). De meeste zorgprofessionals stemmen hun interventies af op het beschikbare bewijs uit multidisciplinaire richtlijnen. Zorg verlenen op basis van EBP vraagt van iedere zorgprofessional een attitude van verwondering en vragen stellen als: ‘Is dit de optimale zorg voor mijn patiënt?’ of ‘Kan ik met de meest recente informatie en onder­zoeksresultaten samen met de patiënt besluiten dat een andere interventie op zijn plaats is?’ Voor patiënten en hun naasten is het makkelijker geworden om zich via online keuzehulpen te informeren over de best beschikbare zorg. Het ontwikkelen van EBP-competenties binnen het

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?