Personeelstekort

(Op)Leiden om eerst te boeien en dan pas te binden

  • 11 min.
  • Best practices

De personeelscrisis is overal voelbaar binnen zorginstellingen en brengen het nodige werk en hoofdbrekens mee bij teamleiders en afdelingshoofden. De vraag is hoe zij ondersteund kunnen worden in het leiden om medewerkers te boeien en te binden aan het team en de organisatie. Er is voldoende evidence dat een focus op relationele verbondenheid, professionele autonomie, een heilzame werkplekcultuur en professionele groei en ontwikkeling dit bevordert. Tijdens een Interreg V/NL-pilotproject werd een leergemeenschap leidinggevenden gefaciliteerd in het doorlopen van een co-operative inquiry rondom deze foci. De resultaten waren dusdanig veelbelovend dat Interreg V/NL een vervolgproject ‘Samen aan Z’ goedkeurde. In dit artikel presenteren we het bovengenoemde ontwikkeltraject.

Aanleiding

Het tekort aan zorgmedewerkers is een grootschalig en wicked probleem met meerdere interacterende oorzaken en geen duidelijk te definiëren enkelvoudige oplossing. Rekruteren kan helpen, maar met een krimpende arbeidspopulatie wordt behoud van medewerkers steeds belangrijker. Er zijn strategieën nodig om ervoor te zorgen dat zorgmedewerkers eerst willen en dan kunnen blijven werken in de zorg, vandaar eerst boeien en dan binden. Om effectief te interveniëren moeten organisaties en leidinggevenden eerst begrijpen wat invloed heeft op de ‘intentie van medewerkers om te blijven of te vertrekken’. Verschillende onderzoeken en reviews hebben de vele factoren die hierbij een rol spelen geïdentificeerd en geclusterd in vier categorieën (zie figuur 1). Deze factoren kunnen positief of negatief bijdragen aan het individuele proces bij medewerkers

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?