Geoefend peerfeedback geven aan studenten

  • 1 min.
  • Onderzoek

Het geven van feedback aan studenten verpleegkunde is in een groot aantal onderzoeken onderwerp geweest. Echter, vaak wordt feedback gegeven terwijl studenten er geen baat bij ervaren. In een onderzoek van de universiteit van Singapore hebben onderzoekers getracht aan te tonen hoe het trainen van studenten, in het geven van peerfeedback, het ontvangen van deze feedback kan verbeteren. Trainen van studenten hierin is geen algemeen goed binnen zorgopleidingen. Het blijkt echter moeilijk te zijn om de kwaliteit van de gegeven feedback op een kwalitatieve manier te onderzoeken: de meeste onderzoeken zijn kwantitatief van aard. Op basis van een onderzoek uit 2019 van Lerchenfeldt en collega’s besloten de onderzoekers een studie te doen naar de mogelijkheden om gegeven feedback door peerstudenten te onderzoeken met behulp van audio-opnamen. Deze werden gemaakt tijdens het geven van feedback in simulatieomstandigheden, tijdens laboratoriumlessen in de opleiding verpleegkunde.

Er werd door 47 peers feedback gegeven aan 106 (mede)­ studenten in een simulatiesetting. Daarbij werd een driefasen-feedbackmodel gehanteerd, waar de peerstudenten voor geïnstrueerd waren. In totaal zijn er 167 gesprekken opgenomen. Van de getranscribeerde gesprekken werden er 156 geanalyseerd voor het onderzoek. De kwaliteit van de peerfeedback werd gemeten met het Debriefing Assessment for Simulation in Healthcare-Rater Version Short Form (DASH-RV-Short). Dit instrument omvat zes evaluatieve elementen die beoordeeld worden met een zevenpunts Likertschaal.

Hoewel uit de analyse bleek dat de peers niet altijd het driefasenmodel volgden, bleek het geven van feedback door ouderejaarsstudenten aan medestudenten positief te werken. Dit omdat de peerstudenten de feedback motiveerden, de psychologische veiligheid waarborgden en effectieve verbale communicatie inzetten. Verdere training van peerstudenten moet het geven van feedback verder kunnen verbeteren. Dit zou ervoor zorgen dat peerstudenten en docenten overeenstemmende feedback geven aan studenten verpleegkunde.

Samengevat door: Rob Schrijver