Er werd door 47 peers feedback gegeven aan 106 (mede) studenten in een simulatiesetting. Daarbij werd een driefasen-feedbackmodel gehanteerd, waar de peerstudenten voor geïnstrueerd waren. In totaal zijn er 167 gesprekken opgenomen. Van de getranscribeerde gesprekken werden er 156 geanalyseerd voor het onderzoek. De kwaliteit van de peerfeedback werd gemeten met het Debriefing Assessment for Simulation in Healthcare-Rater Version Short Form (DASH-RV-Short). Dit instrument omvat zes evaluatieve elementen die beoordeeld worden met een zevenpunts Likertschaal.
Hoewel uit de analyse bleek dat de peers niet altijd het driefasenmodel volgden, bleek het geven van feedback door ouderejaarsstudenten aan medestudenten positief te werken. Dit omdat de peerstudenten de feedback motiveerden, de psychologische veiligheid waarborgden en effectieve verbale communicatie inzetten. Verdere training van peerstudenten moet het geven van feedback verder kunnen verbeteren. Dit zou ervoor zorgen dat peerstudenten en docenten overeenstemmende feedback geven aan studenten verpleegkunde.
Samengevat door: Rob Schrijver