Leer-werkklimaat

Van iets complex en vaags naar iets praktisch en hanteerbaars

  • 8 min.
  • Interview

Carlijn Nelis en Eef Pothast waren als onderzoeker verbonden aan het programma Leren is Werken, Werken is Leren (LWWL). Eef werkt nu als praktijkondersteuner ggz in een huisartsenpraktijk. Carlijn werkt als adviseur en onderzoeker bij C3 Adviseurs en managers. Met hen blikken we terug op de start van het programma en de inzichten die zij opdeden tijdens hun betrokkenheid bij LWWL.

Foto (kleur) Carlijn Nelis en Eef Pothast
Carlijn Nelis (links) en Eef Pothast: ‘Er is een toolkit die je helpt om in de praktijk te gaan werken met de uitkomsten van het onderzoek.’

Kun je iets vertellen over het ontstaan van LWWL?

Carlijn: ‘Ik raakte bij het programma betrokken als praktijkonderzoeker met de opdracht om het leer-werkklimaat te onderzoeken en te duiden. We zagen al snel hoe complex het onderwerp is en op hoeveel manieren je het kunt interpreteren. Ondanks die complexiteit vormde “leer-werkklimaat” de basis van het programma (www.lerenwerkenwerkenleren.nl).

We startten door het begrip leer-werkklimaat te verduidelijken en te kaderen. Daarbij kwamen we allerlei concepten op het spoor, zoals psychologische veiligheid (Amy Edmondson) en het werken met vermogens, aangedragen door Manon Ruijters en Bjorn Prevaas. Het was echt een fundamentele verkenning van het leer-werkklimaat in de praktijk van leren is werken.’

Welke initiatieven waren betrokken bij het onderzoek?

Eef: ‘In totaal deden er

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?