Onderzoek

Inzet 360°-video’s
Training ‘vitaal bedreigde patiënt’

Training ‘vitaal bedreigde patiënt’

Met het huidige onderwijs voelen studenten zich onvoldoende toegerust om te kunnen handelen in complexe en stressvolle, kritieke beroepssituaties. Transfer van aangeleerde theoretische kennis naar een praktijksituatie wordt als lastig ervaren. Om in te springen op het gemis aan ‘authentieke leersituaties’ liggen er kansen voor digitale innovaties. In dit project zijn vijf 360°-video’s ontwikkeld en getest in het curriculum van Verpleegkunde. Het betreft toepassingen in herkenning en behandeling van de vitaal bedreigde patiënt.

Referenties 

  • Gloudemans, H., Reynaert W. M., & Schalk. R. (2012). Krachtige leeromgeving relatie met self-efficacy. Verpleegkunde, 27(3), 13-21.
  • Kirkels, Y., Podmetina, D., & Albats, E. (2019, juni 18). Advancing open innovation teaching: Practices and experiences [conference session]. ISPIM Innovation Conference, Florence, Italy.
  • Kyaw B. M., Saxena, N., Posadzki, P., Vseteckova, J., Nikolaou, C. K., George, P. P., Divakar, U., Masiello, I., Kononowicz, A. A., Zary, N. & Tudor Car, L (2019). Virtual reality for health professions education: Systematic review and meta-analysis by the digital health education collaboration. Journal of Medical Internet Research, 21(1).
  • Miller, G. E. (1990). The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine, 65, 63–67.
  • Zijpp, T. van der (2021). VR helpt zorgmedewerkers in kritieke situaties. ICT&health, 1