Onderzoek

Wat bevordert het leren van mbo-zorgverleners in het verpleeghuis?

Wat bevordert het leren van mbo-zorgverleners in het verpleeghuis?

Als je je bezighoudt met opleiden en leren in de verpleeghuiszorg, dan wil je weten welke factoren van belang zijn om het leren van zorgverleners te stimuleren. Veel zorgmedewerkers in de verpleeghuiszorg zijn mbo-opgeleid. Zijn er factoren waar je rekening mee kunt houden, als je een goed leerklimaat voor hen wilt realiseren en hen wilt ondersteunen bij hun leertraject? Wij deden een literatuuronderzoek hiernaar en delen onze bevindingen.

Referenties

  • Billett, S. (2002). Toward a Workplace Pedagogy: Guidance, Participation, and Engagement. Adult Education Quarterly, 53(1), 27-43.
  • Manley, K., Titchen, A., & Hardy, S. (2009). Work-based learning in the context of contemporary health care education and practice: A concept analysis. Practice Development in Health Care, 8(2), 87-127.
  • Muller-Schoof, I. J. M., Verbiest, M. E. A., Stoop, A., Snoeren, M., & Luijkx, K. G. (2021). How do practically trained (student) caregivers in nursing homes learn? A scoping review. Journal of Nursing Education and Practice, 12(1), 25.
  • Snoeren, M., Volbeda, P., Niessen, T. J. H., & Abma, T. A. (2016). Dutch care innovation units in elderly care: A qualitative study into students’ perspectives and workplace conditions for learning. Nurse Education in Practice, 17, 174-181.