Negen tips voor toetsing op de werkplek

  • 12 min.
  • Leerpraktijk

Toetsing op de werkplek is belangrijk in gezondheidszorgopleidingen, zeker bij opleidingen waar een groot deel van het opleiden in de zorgpraktijk plaatsvindt, zoals bij de meeste verpleegkundige vervolgopleidingen. Toetsing op de werkplek biedt de mogelijkheid om te monitoren en vast te stellen of de student competent is om dagelijkse professionele activiteiten uit te voeren. In dit artikel geven we, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, tips voor het inrichten van werkplektoetsing. Hierbij gaan we specifiek in op toetsing bij een praktijkcurriculum met Entrustable Professional Activities (EPA’s).

Inleiding

Om te weten hoe een lerende functioneert in de dagelijkse praktijk is het belangrijk om de lerende te toetsen bij de uitvoering van dagelijks werk (Burch, 2019; Crossley en Jolly, 2012). Toetsing op de werkplek onderscheidt zich van andere toetsvormen doordat het zich richt op de performance in een authentieke werkcontext, waarbij meerdere essentiële competenties gelijktijdig en geïntegreerd beoordeeld worden (Burch, 2019; Harris et al., 2017; Kogan en Holmboe, 2013).&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?