Samen opleiden, leren en verbeteren in de Amsterdamse verpleeghuiszorg

  • 12 min.
  • Best practices

‘Kwaliteit is dynamisch, kwaliteit is een werkwoord’, zegt Jan Kremer, voorzitter van de Kwaliteitsraad. In 2017 is een nieuw Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg van kracht geworden dat stelt dat ‘continu werken aan een betere kwaliteit van zorg de norm moet zijn’. Tegelijkertijd is in de afgelopen jaren de complexiteit van de zorgverlening aan ouderen in verpleeghuizen toegenomen (Actiz, 2018). Hoe zorg je als zorgorganisatie dat je zorgprofessional voldoende bekwaam is om met die complexiteit om te gaan en tegelijkertijd continu werkt aan de verbetering van de kwaliteit van zorg?

Het antwoord op die vraag zoeken veel zorgorganisaties en onderwijsinstellingen in het innovatief opleiden van nieuwe zorgprofessionals. In dit artikel beschrijven we welke hybride leerwerkpraktijken er op dit moment in Amsterdam zijn en wat hun belemmerende en bevorderende factoren zijn. Vervolgens beschrijven we hoe we een lerend netwerk van betrokkenen bij hybride vormen van opleiden hebben gevormd en hoe we leerlabs als methode in hebben gezet om te komen tot een doorontwikkeling van hybride leerwerkpraktijken. Tot slot ronden we af met onze geleerde lessen rondom het bouwen van een lerend netwerk.

Samen opleiden

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?