Integratie van zorgtechnologie in het zorgonderwijs: competenties van mbo-docenten

  • 10 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Zorgtechnologie maakt een steeds groter deel uit van de zorgpraktijk. Enerzijds om clie?nten te ondersteunen in hun dagelijkse activiteiten, anderzijds als ondersteuning voor de professionals bij het organiseren van zorg. Technologie is geen gadget die ingezet moet worden, maar dient onderdeel te zijn van het handelingsrepertoire van professionals. Docenten hebben een essentie?le rol om studenten bewust te maken van de relevantie, voordelen en risico’s van technologie. We onderzochten de competenties betreffende zorgtechnologie van docenten die werkzaam zijn bij gezondheidszorggerelateerde opleidingen van het mbo-college Gezondheidszorg van het ROC van Twente.

Uit de cijfers van het CBS (2019) blijkt dat de levensverwachting van 65-plussers vanaf 2025 met 2,1 jaren zal toenemen. Met een stijging van de leeftijd wordt aangenomen dat de zorgvraag op hogere leeftijd zal toenemen. Uitgaande van de kennis- en innovatieagenda 2020-2023 Gezondheid & Zorg is het streven om in 2030 50 procent van de zorg in de eigen leefomgeving te organiseren. Technologie kan hierbij een oplossing bieden om de gevraagde zelfredzaamheid te ondersteunen.
Het kenniscentrum Vilans beschreef twaalf technologische ontwikkelingen (Tabel 1) die steeds vaker worden ingezet binnen de gezondheidszorg (Lukkien en Timmer, 2018). Om mee te gaan met deze ontwikkelingen in de gezondheidszorg, vraagt dit van de huidige en toekomstige gebruikers kennis en vaardigheden om zorgtechnologie in te zetten.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?