Onderwijs en Gezondheidszorg
September 2020, Jaargang 44, Nummer 5, pp. 16-18

Opinie

BETOOG
Elk nadeel heb z’n voordeel: hoe de coronacrisis ons onderwijsontwerp uitdaagt

Elk nadeel heb z’n voordeel: hoe de coronacrisis ons onderwijsontwerp uitdaagt

In maart 2020 stond heel het onderwijsland op zijn kop. We gingen in één klap over naar afstandsonderwijs, waarbij het fysieke deel nagenoeg één-op-één in een online jasje werd gestoken. Al snel bleek echter, dat dit niet goed werkte. Het sociale aspect, dat veelal spontaan op de fysieke campus plaatsvond, viel weg en de focus lag met name op de formele kant van onderwijs. Ten onrechte concludeerden veel onderwijsprofessionals dat online onderwijs inferieur is en mogelijk leidt tot vervreemding. Dat is zorgwekkend, want online onderwijs is op zichzelf niet beter of slechter. Het is anders, en vereist dus ook een andere aanpak. In de quick fix die plaatsvond was alleen geen tijd voor een goed (her)ontwerp, waarin de verschillende functies van onderwijs tot hun recht komen. Die tijd is nu echter aangebroken.

Referenties