Leerpraktijk

De Leer & Ontwikkelsprint: een innovatieve werkvorm voor samen leren op de werkplek

De Leer & Ontwikkelsprint: een innovatieve werkvorm voor samen leren op de werkplek

Dat de zorgprofessional het meeste leert van samenwerken en uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden, is in onderzoek al veelvuldig aangetoond (Ruijters, 2018). Ook weten we al langer dat de werkplek voor zorgprofessionals een prima leeromgeving kan zijn, mits deze daartoe ingericht is en de werkgever het leren en ontwikkelen op de werkplek goed ondersteunt en faciliteert (Bolhuis & Simons, 1999). Maar hoe geef je dat leren op de werkplek nu praktisch vorm? En hoe zorg je dat zorgprofessionals de werkomgeving als leeromgeving ervaren? In dit artikel beschrijf ik een nieuwe, praktische werkvorm waarmee u het leren en ontwikkelen op de werkplek kunt organiseren en faciliteren: de Leer & Ontwikkelsprint. Ook de randvoorwaarden en de ondersteuning door de mobiele applicatie MOOS komen aan bod.

Literatuur

  • Billet S., (2001). Learning in the workplace Strategies for Effective Practice. Crows Nest NSW: Allen & Unwin.
  • Bolhuis, S.M. (2009). Leren en veranderen (Herz. ed.). Bussum: Coutinho.
  • Bolhuis, S.M., & Simons, P.R. (1999). Leren en werken. Deventer: Kluwer.
  • Ellström, P-E. (2001). Integrating learning and work: conceptual issues and critical conditions. Human Resource Development Quarterly, 12
    (4), 421-435.
  • Ruijters, M.C.P. (2018). Queeste naar goed werk. Deventer: Vakmedianet.