De Leer & Ontwikkelsprint: een innovatieve werkvorm voor samen leren op de werkplek

  • 8 min.
  • Leerpraktijk

Dat de zorgprofessional het meeste leert van samenwerken en uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden, is in onderzoek al veelvuldig aangetoond (Ruijters, 2018). Ook weten we al langer dat de werkplek voor zorgprofessionals een prima leeromgeving kan zijn, mits deze daartoe ingericht is en de werkgever het leren en ontwikkelen op de werkplek goed ondersteunt en faciliteert (Bolhuis & Simons, 1999). Maar hoe geef je dat leren op de werkplek nu praktisch vorm? En hoe zorg je dat zorgprofessionals de werkomgeving als leeromgeving ervaren? In dit artikel beschrijf ik een nieuwe, praktische werkvorm waarmee u het leren en ontwikkelen op de werkplek kunt organiseren en faciliteren: de Leer & Ontwikkelsprint. Ook de randvoorwaarden en de ondersteuning door de mobiele applicatie MOOS komen aan bod.

Voorgeschiedenis

In 2014 was de Ice Bucket Challenge een hype op internet. Deze had als doel geld in te zamelen en aandacht te vragen voor onderzoek naar de ziekte ALS. Mensen werden uitgedaagd een emmer ijskoud water over zich heen te gooien, deze actie te filmen en het resultaat te delen op social media. Wereldwijd deden vele miljoenen mensen dit. Verschillende aspecten van de Ice Bucket Challenge intrigeerden mij: het feit dat mensen zich graag laten uitdagen om vrijwillig iets te doen voor een hoger doel, de sociale druk om deel te nemen en anderen uit te nodigen hetzelfde te doen, en last but not least: de enorme naamsbekendheid die deze internethype opleverde voor de ziekte ALS.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?