‘Je kunt er niet aan ontsnappen’: pestervaringen van studenten verpleegkunde tijdens de stage

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Internationaal wordt pesten door en tussen verpleegkundigen erkend en herkend. ‘Pesten’ wordt gedefinieerd als ‘agressief gedrag naar een ander persoon of “object” van die persoon, dat zich uit in fysiek geweld, seksuele intimidatie en niet-fysiek geweld, zoals verbaal geweld, ongeschiktheid en intimidatie, maar ook in buitensporige kritiek, non-verbale gebaren, achterhouden van informatie, intimidatie en uitsluiting.’ Er is weinig literatuur te vinden over het pesten van studenten verpleegkunde in een klinische omgeving. In dit artikel worden de ervaringen beschreven van studenten verpleegkunde. De gegevens zijn afgeleid van een groter onderzoek naar de aard en omvang van pesten.

Methode: een crosssectioneel onderzoek onder alle bachelorstudenten verpleegkunde in Nieuw-Zeeland met behulp van een digitale vragenlijst, bestaande uit 13 hoofdvragen en 91 items. Hier zijn alleen de kwalitatieve gegevens gepresenteerd.

Resultaten

296 vragenlijsten zijn teruggestuurd (niet genoemd hoeveel verstuurd); 96,6 procent vrouw met een gemiddelde leeftijd van 21 jaar, verdeeld over alle jaren van de opleiding.
Er komen drie thema’s naar voren:
Vormen van pesten en intimidatie. Onbehoorlijk gedrag, zoals negeren of duidelijk maken welke plaats in de hiërarchie de studenten hebben, tot rechtstreeks zeggen dat ze ‘waardeloos’ zijn; geen instructie over wat er moet gebeuren; ongewenste aanrakingen, betasting, seksuele en racistische opmerkingen.
De daders. Daders zijn verpleegkundigen met wie de studenten samenwerken;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?