Drie perspectieven

Begeleiden van studenten op de werkplek

  • 11 min.
  • Leerpraktijk
  • Leren op de werkplek

Werkplekleren van studenten staat onder druk omdat van de huidige zorgprofessionals wordt verwacht dat zij, naast drukke werkzaamheden in de zorg, ook studenten opleiden voor de toekomstige beroepspraktijk. Begeleiding van studenten op de werkplek tijdens personeelskrapte vraagt om andere begeleidingsvormen. In dit artikel beschrijven we, gebaseerd op onderzoek, drie begeleidingsperspectieven en voorbeelden van hoe begeleiding op verschillende manieren vormgegeven kan worden. We laten zien dat er alternatieven zijn voor de reguliere begeleidingsvormen, die een oplossing kunnen bieden voor begeleiding bij krapte.

Uitdagingen voor begeleiders van werkplekleren

De uitdaging voor werkbegeleiders is om aankomende zorgprofessionals te ondersteunen bij hun beroepsmatige ontwikkeling. Werkplekleren in een beroepsopleiding heeft drie doelstellingen:
1) oriƫntatie op de beroepspraktijk,
2) acquisitie van beroepsvaardigheden en
3) participatie aan de beroepsgemeenschap (Nieuwenhuis et al., 2017).&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?