Best practices

Werkvorm
Serious game Carion: wijkverpleegkunde in een uitdagende leeromgeving

<em>Serious game</em> Carion: wijkverpleegkunde in een uitdagende leeromgeving

Verpleegkundigen opleiden in een wereld die snel verandert en waar technologische innovaties elkaar in een rap tempo opvolgen. Dat is wat wij doen binnen de opleiding Verpleegkunde en de hbo-v studieroute Gezondheid & Technologie van de Academie Gezondheidzorg (AGZ) van Saxion. Co-creatie met onze partners in de regio levert uitdagend en inspirerend onderwijs op. Een mooi voorbeeld hiervan is de serious game Carion die zich afspeelt in de wijk en is gebaseerd op het Expertisegebied Wijkverpleegkundige. De game is opgezet in samenwerking met verpleegkundigen die actief zijn in het leernetwerk WijkLink: hét leernetwerk voor wijkverpleegkundigen, studenten en docenten in Oost-Nederland.

Aanbevolen literatuur

  • Bont, M. de, Haaren, E. van, Rosendal, H., & Wigboldus, M. (2012). Expertisegebied Wijkverpleegkundige. Utrecht: V&VN. Online via: https://mgz.venvn.nl/Portals/30/Eerstelijn/Publicaties/wijkverpleegkundigen/20121106%20Expertisegebied%20wijkverpl.pdf.
  • Dochy, F., Berghmans, I., Koenen, A., Segers, M. (2015). Bouwstenen voor high impact learning: Het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties. Amsterdam: Boom Uitgevers.
  • Geffen, S. van, Storms, E., & Eijndhoven, P. van (2014). Gamification in de klas: Ontwerpen met het mission start model. Den Bosch: School voor de Toekomst.
  • Koopman-van den Berg, D., Heerde, K. van, & Berg, A. van den (2017). WijkLink Oost: Een leernetwerk voor wijkverpleegkundigen, studenten en docenten in Oost-Nederland. Onderwijs en Gezondheidszorg, 41(4), 21-24
  • Wang R., DeMaria, S. Jr., Goldberg, A, & Katz, D. (2015). A systematic review of serious games in training health care professionals. Simulation in Health Care, 11(1), 41-51.