De betrokkenheid van verpleegkundestudenten bij dienstoverdrachten

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Effectieve uitvoering van klinische overdrachten zou een van de prioriteiten van het verpleegkundeonderwijs moeten zijn, met als doel efficiënte communicatievaardigheden te bevorderen en patiëntveiligheid te garanderen. Deze studie onderzoekt de betrokkenheid van Italiaanse verpleegkundestudenten bij mondelinge dienst-op-dienstoverdrachten.

Er werd een interpretatief fenomenologisch onderzoek gedaan in Engeland met negen studenten die aangaven geconfronteerd te zijn met kindermishandeling en -verwaarlozing tijdens hun stage. Door semigestructureerde interviews werd gestreefd naar een diepgaand inzicht in de ervaringen van de studenten.
De betrokken studenten ondergingen een ‘transformationeel leerproces’ in de wijze waarop zij zichzelf en de zorgcontext zagen. Zij ervaarden de confrontatie met kindermishandeling- en verwaarlozing in eerste instantie als desoriënterend, omdat deze niet strookte met hun opvattingen over familie en gemeenschap.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?