Begeleiden van interprofessionele groepen: toolkit voor docentprofessionalisering

  • 11 min.
  • Leerpraktijk

Het begeleiden van studenten in interprofessioneel onderwijs vraagt specifieke vaardigheden van docenten. Niet alle docenten hebben ervaring met interprofessioneel onderwijs; zij hebben handvatten nodig om de nodige competenties te ontwikkelen. In deze leerpraktijk beschrijven wij een aantal tips en concrete voorbeelden voor docentprofessionalisering en competentieontwikkeling voor de begeleiding van interprofessioneel onderwijs.

Inleiding

In interprofessioneel (IP) onderwijs hebben studenten de mogelijkheid om te ‘leren over, van en met twee of meer professies om samenwerking te bevorderen en daarmee de kwaliteit van de zorg te verbeteren’ (CAIPE, 2014). Dit betekent interactief leren tussen studenten van verschillende opleidingen. Interprofessioneel leren in het onderwijs kan zowel plaatsvinden in een klassikale situatie als tijdens externe onderwijsperiodes, zoals stage en/of afstuderen. Interprofessioneel onderwijs gebeurt doorgaans onder leiding van een docent c.q. begeleider.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?