Leren met behulp van de leercirkel

  • 11 min.
  • Leerpraktijk

In de ideale situatie is onderwijs authentiek en zelfgestuurd, waarbij de beroepsidentiteit centraal staat en het lesprogramma geïntegreerd is (De Bruijn et al., 2005; De Bruijn, et al., 2006). Dit is wat Albeda Zorgcollege samen met verschillende zorginstellingen nastreeft. Studenten werken en leren vanuit praktijksituaties en stellen eigen leervragen. Hiermee stimuleren we een onderzoekende, nieuwsgierige en kritische houding waarbij de student zijn eigen leerproces stuurt. Om studenten te ondersteunen in het werken met eigen leervragen, is een tool ontwikkeld: de leercirkel. Deze leercirkel wordt op dit moment ingezet bij de praktijkgestuurde leerroute (PGL) voor verpleegkundigen (BOL- BBL) bij zorgorganisatie Laurens.

Context en relevantie

In een praktijkgestuurde leerroute is de student vanaf de start van de opleiding in het werkveld te vinden. Elke vijf weken staat een thema centraal dat aansluit bij het werkveld. De thema’s zijn samen met zorgprofessionals vastgesteld, evenals de uitdagingen en dilemma’s die spelen binnen een thema. Daarnaast is besproken wat van de studenten verwacht wordt in deze situaties. De onderwijsontwikkelaars hebben deze dilemma’s, uitdagingen en verwachtingen verwerkt in het lesmateriaal.

Het werken vanuit een thema helpt de student focus aan te brengen in het leren. De leervragen die de studenten opstellen moeten een relatie hebben met de uitdagingen en dilemma’s binnen het thema.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?