Docenten en onderzoekers werken samen bij uitvoering literatuuronderzoek

Samen de brug slaan tussen onderzoek en onderwijs

  • 10 min.
  • Best practices

Samenwerking tussen docenten en onderzoekers binnen hogescholen bij het lezen en beoordelen van wetenschappelijke artikelen in een systematische review, biedt kansen voor zowel onderzoek als onderwijs. Het vergroot zowel de onderzoekscapaciteit als de competentie van docenten om wetenschappelijke literatuur te lezen en op waarde te beoordelen. Docenten en onderzoekers slaan hiermee een brug tussen onderzoek en onderwijs. Dit artikel gaat over een project waarin docenten en onderzoekers van de Hogeschool Utrecht gezamenlijk een systematische review van literatuur uitvoerden. We beschrijven hun ervaringen en de bijdrage die het leverde aan onderzoek en onderwijs.

Aanleiding: integratie onderzoek en onderwijs

Praktijkgericht onderzoek krijgt een steeds grotere rol in het hbo-onderwijs. In 2009 is door de HBO-raad (nu Vereniging Hogescholen) in het beleidsdocument Kwaliteit als opdracht vastgelegd dat elke hbo-student binnen de opleiding onderzoekend vermogen moet ontwikkelen (HBO-raad, 2009). Concreet betekent dit dat studenten een onderzoekende houding ontwikkelen, kennis uit onderzoek van anderen leren toepassen en zelf ook onderzoek leren uitvoeren in hun beroepspraktijk (Onderwijsraad, 2013). Dit start al bij aanvang van de studie en loopt door tot de afstudeerfase waarbij het onderzoekend vermogen wordt toegepast in een beroepsproduct. Hiermee leiden hogescholen professionals op die beschikken over goed ontwikkelde onderzoekscompetenties. Zo wordt tegemoetgekomen aan de huidige beroepspraktijk en samenleving waarin

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?