Leer van patiënten in de praktijk

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Uit eerder onderzoek blijkt dat bij de opleiding van studenten in de praktijk de inzet van patiënten van toegevoegde waarde is, met name bij het leren om patiëntgericht zorg te verlenen. De inzichten over de inzet van patiënten zijn in beweging. Het leren van professionals als rolmodellen maakt hierbij plaats voor de dialoog met de patiënt, gericht op begrip van diens behoeften, voorkeuren en waarden. Het doel van deze studie is een overzicht bieden van de onderzoeksliteratuur betreffende de inzet van echte patiënten in het (klinisch) onderwijs tijdens stages.

De auteurs voerden een brede internationale literatuurreview uit in diverse databanken. Er werden uitsluitend empirische studies geselecteerd betreffende het perspectief van echte patiënten op onderwijs in de praktijk met studenten verpleegkunde van 1985-2016. Op de 32 studies die pasten binnen de inclusiecriteria werd een inductieve contentanalyse toegepast.De resultaten tonen aan dat er diverse ‘graden’ zijn van patiënt-participatie in het onderwijs in de praktijk: wanneer patiënten actief participeren in de besluitvorming en bijdragen aan het leerproces van studenten; als er sprake is van gedeeltelijke betrokkenheid van patiënten als ‘volgers van zorg en advies van de studenten’; en met patiënten als passieve leereenheden waarbij studenten hun vaardigheden konden oefenen volgens een eerder opgezet plan.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?