Opleiding

Nieuw Smart Solution Semester maakt opleiding verpleegkunde breder
Balanceren tussen vakkennis en innovatiekracht

Balanceren tussen vakkennis en innovatiekracht

Technologische innovaties zullen de toekomst van ieder beroep veranderen, stelt Hogeschool Saxion op haar website: ‘Welke opleiding je ook kiest, wij bereiden je voor op een wereld die steeds slimmer wordt.’ Studenten van de hbo-v merken dit tijdens het nieuwe Smart Solution Semester, waarin ze soms zonder verpleegkundige begeleiding een half jaar interprofessioneel samenwerken om hun onderzoekend vermogen te vergroten. Dit artikel beziet de pogingen het onderwijs bij de tijd te houden aan de hand van een beschouwing over de aard van het vak verpleegkunde.

Referenties

  • Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of educational research, 81(2), 132-169.
  • Draaisma, D. (2011). ‘It’s all right, I’m a doctor. Grensoverschrijding in de wetenschap’, Academische Boekengids 88: 10-12.
  • Evers, K., Harmelen, E. van, en Visscher Voerman, I. (2018) Smart Solution Semester Onderwijs: Missie en Visie. Intern stuk Hogeschool Saxion.
  • Galton, F. (1872). The art of travel, or, Shifts and contrivances available in wild countries.
  • HBO-raad (2009) Kwaliteit als opdracht. Den Haag, Online via: https://www.vereniginghogescholen.nl/system/knowledge_base/attachments/files/000/000/395/original/Investeringsagenda_bij_Kwaliteit_als_Opdracht.pdf?1443430498
  • Heijblom, M., Holkers-Veltkamp, D. & Adriaansen, M. (2018) Technologie als middel om de gezondheidszorg te verbeteren. In Laurent, M. & Vermeulen, H. Gezondheid Organiseren - Leerboek voor Verpleegkundigen, Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Jasmine, T. (2009). Art, science, or both? Keeping the care in nursing. Nursing Clinics, 44(4), 415-421.
  • Losse, M. (2018). Onderzoekend vermogen ontwikkelen bij studenten; Een methodiek voor hbo-docenten. Amsterdam: Boom uitgevers .
  • Ten Haken, I., Allouch, S. B., & Harten, W. H. van (2018). The use of advanced medical technologies at home: a systematic review of the literature. BMC public health, 18(1), 284.
  • Patricia Benner (2006). Van beginner naar expert; Excellentie en invloed in de verpleegkundige praktijk. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg.
  • Saxion (2018). Smart Solutions Festival. [18 juni 2018 geraadpleegd: Online via: https://www.saxion.nl/events/2018/06/smart-solutions-festival]
  • Sino C. et al. (2016). Onderzoekend vermogen. In: Lambregts J., Grotendorst A., van Merwijk C. (eds) Bachelor of Nursing 2020. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Wubbels, T. & Tartwijk, J, van (2018). Dutch Teacher and Teacher Education Policies Trends and Ambiguities In Niemi, H., Toom, A., Kallioniemi, A. & Lavonen, J. (Eds) The Teacher’s Role in the Changing Globalizing World (pp 63-77).