Onderzoek en onderwijs verbinden: op weg naar een echte relatie

  • 2 min.
  • 5 vragen

Het kenniscentrum Duurzame Zorg van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen richt zich op het verbeteren van de kwaliteit en duurzaamheid van de gezondheidszorg. Dit door onderzoek te doen en onderzoek met onderwijs te verbinden. Toch lijkt de relatie onderwijs en onderzoek vaak meer op een slecht huwelijk dan op een vruchtbare uitwisseling. Wendy Kemper (onderzoeker) en Anneke van Vught (associate lector), beiden betrokken bij onderzoek en onderwijs, vertellen hier meer over.

1. Waarom hebben onderwijs en onderzoek elkaar nodig?

‘Onderwijs heeft onderzoeksresultaten nodig om actueel onderwijs te kunnen geven, passend bij recente ontwikkelingen, maar ook om studenten te activeren zelf op zoek te gaan naar kennis en kritisch te leren denken. Onderzoek heeft onderwijs nodig voor het ophalen van vraagstukken uit de praktijk en voor het verspreiden van nieuwe inzichten onder (aankomende) professionals. De relatie tussen onderzoek en onderwijs lijkt een wederzijdse verrijking.’

2. Hoe komt het dat de relatie onderzoek en onderwijs zo moeizaam is?

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?