Onderzoek

Eerstelijnszorg
Evaluatie van een interprofessioneel educatieprogramma

Evaluatie van een interprofessioneel educatieprogramma

Sociale netwerkanalyse (SNA) wordt veelvuldig gebruikt in de sociale wetenschappen met als doel netwerken te ontrafelen. Sinds twintig jaar wordt SNA ook binnen het vakgebied educatie ingezet, maar het is nog niet eerder toegepast om interprofessionele educatie te evalueren. Deze studie evalueert een interprofessioneel educatieprogramma voor professionals in de eerstelijnszorg waarbij SNA is toegepast om na te gaan of de interprofessionele samenwerking na de scholing is toegenomen.

Literatuur

  • Baldwin, D.C. (2007). Territoriality and power in the health professions . Journal of Interprofessional Care. 21(1), 97–107.
  • Barr, H., Koppel, I., Reeves, S., Hammick, M., & Freeth, D. (2005). Effective interprofessional education. Argument, assumption & Evidence. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Borgatti, S.P., Everett, M.G., Freeman, L.C. (2014) UCINET. In: Alhajj, R., Rokne, J. (eds) Encyclopedia of Social Network Analysis and Mining. Springer, New York, NY
  • Carolan, B.V. (2014) Social Network Analysis and Education: Theory, Methods, and Applications. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Christakis, N. & Fowler, J. (2009). Connected: The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives. Little Brown, New York.
  • Goldberg, L.R., Koontz, J.S., Rogers, N. & Brickell, J. (2012). Considering accreditation in gerontology: The importance of interprofessional collaborative competencies to ensure quality health care for older adults. Gerontology & Geriatrics Education, 33(1), 95-110.
  • Kirkpatrick, D., & Kirkpatrick, J. (2006). Evaluating training programs: The four level model. San Francisco: Berrett-Koehler.
  • Montagnini, M., Kaiser, R. M., Clark, P. G., Dodd, M. A., Goodwin, C., Periyakoil, V. S. et al. (2014). Position statement on interdisciplinary team training in geriatrics: An essential component of quality health care for older adults. Journal of the American Geriatrics Society, 62(5), 961-965.
  • NIVEL. Zorgregistraties eerste lijn. (2016). Chronische ziekten en multimorbiditeit. Geraadpleegd van https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/chronische-ziekten-en-multimorbiditeit/cijfers-context/huidige-situatie#bron--node-nivel-zorgregistraties-eerste-lijn-chronische-ziekten-en-multimorbiditeit.
  • Ploeg, J., Markle-Reid, M., Fisher, A., Bookey-Bassett, S., Chambers, T., Kennedy, L. et al. (2017). An exploration of experts’ perceptions on the use of interprofessional education to support collaborative practice in the care of community-living older adults. Journal of Interprofessional Care, 31(5), 638-647.
  • Reeves, S., Boet, S., Zierler, B. & Kitto, S., 2015. Interprofessional education and practice guide No. 3: Evaluating interprofessional education. Journal of Interprofessional Care, 29(4), 305-312.
  • Reeves, S., Fletcher, S., Barr, H., Birch, I., Boet, S., Davies, N. et al. (2016). A BEME systematic review of the effects of interprofessional education: BEME Guide No. 39. Medical Teacher, 38(7), 656-668.
  • Reeves, S., Pelone, F., Harrison, R., Goldman, J., & Zwarenstein, M. (2017). Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews, 19(3),184.
  • Salganick, M.J., & Heckathorn, D.D. (2004). Sampling and estimation in hidden populations using respondent-drive sampling. Sociological Methodology, 34, 193-239.
    Scott, J. (2017). Social network analysis. Sage. Carolan, B. V. (2013).
  • Wijk, M. van, Smit, L., Dikken, J., Pool, I., &Bleijenberg, N. (2018) Ontwikkeling van een interprofessionele training in de wijk. Onderwijs en Gezondheid. 42(1), 20-23.
  • World Health Organization. (‎2010)‎. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva : World Health Organization. http://www.who.int/iris/handle/10665/70185.