Lezers reageren

‘De sleutel zit dus bij het belang en de drijfveren van professionals om goede zorg te leveren’

  • 3 min.
  • Lezers reageren
  • Opinie

De stelling waarop gereageerd kon worden luidde: ‘Medewerkers die niet digitaal vaardig zijn, brengen de kwaliteit van zorg in gevaar’.

LinkedIn-groep Tijdschrift Onderwijs en Gezondheidszorg:

Kennis en vaardigheden nodig

'Eens! Wellicht nog niet direct vanwege eerder verworven strategieën (trucjes), maar met een nog groter zorgtekort en meer inzet van technologische hulpmiddelen komt de kwaliteit zeker in het gedrang. Zelf zoek ik graag de verbinding tussen de praktijk, ontwikkelaars en het onderwijs. Wij zouden elkaar goed kunnen aanvullen op dit vlak.
Op de vraag of studenten een rol kunnen spelen in het digitaliseren van collega-medewerkers en hoe dan, is het antwoord: maar het is ook een fout beeld om te denken dat studenten deze vaardigheden wél hebben. Effectief inzetten van technologische hulpmiddelen vraagt om meer vaardigheden en kennis. Beiden kunnen veel aan elkaar hebben, dus het werkt van beide kanten positief. Ik start dit nu met ondernemers, studenten en het werkveld. En er is een plan om een community tussen zorg & onderwijs op dit vlak op te zetten vanuit het een mooi project #digitaal-vaardig.nl. Mooie dingen om mee bezig te mogen zijn @MBOAmersfoort.’
- Daphne van Zuilen, trainings- en assessmentacteur, coach, projectleider, adviseur human resource development.

Aandacht voor de mens

‘We zijn onderweg naar een periode waarin deze stelling waarheid gaat worden. Gelukkig zijn er nu steeds meer organisaties die inzien dat medewerkers ooit voor het werken met mensen hebben gekozen, en extra ondersteuning nodig hebben om te werken met computers en technologie! Technologie zal de mensen in de zorg nooit volledig vervangen.
Zolang we warme zorg blijven leveren van mens tot mens, zal technologie vanzelf omarmd worden om de werkdruk te verlichten en het arbeidsmarkttekort mede op te lossen. Maar dat gaat niet vanzelf! #levenlangleren www.digitaal-vaardig.nl.
Wat betreft de vraag van Daphne van Zuilen in hoeverre medewerkers de gelegenheid krijgen: bij ons zijn die uren gelukkig gereserveerd. En zijn er digicoaches. Maar het gebrek aan tijd is vaak een knelpunt... Helaas is er vaak nog veel schaamte en taboe waardoor medewerkers niet durven te erkennen dat ze digitale vaardigheden missen of dat ze meer scholing/ondersteuning nodig hebben.’
- Suzanne Verheijden, programmamanager Innovatie bij de ’s Heeren Loo Zorggroep.

Motiveren

‘Met de digitalisering van de zorg kunnen de medewerkers die niet digitaal vaardig zijn veel processen in en rondom de patiëntenzorg niet meer bijhouden, zoals een behandelplan digitaal lezen en uitvoeren. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Wat een eerste stap kan zijn om de digitale vaardigheid van medewerkers te vergroten, bijvoorbeeld ten aanzien van het digitaal lezen en uitvoeren van een behandelplan, is met deze mensen in gesprek gaan over de passie in hun werk: de cliënt. En dan vandaaruit laten zien dat de cliënt het nog beter kan hebben als medewerkers en behandelaars samen de zorg met de cliënt bepalen, en in het behandelplan zetten. Zodat zij het belang gaan inzien van digitaal werken.’
- Juliette Hollen, learning and development.

Leren

‘Levenslang ontwikkelen. Medewerkers die NOG niet digitaal vaardig zijn, kunnen dat NOG leren zodat ze de kwaliteit niet in gevaar brengen. Dat geldt overigens ook voor andere kennis, vaardigheden en attitude.’
- Willy Reijrink te Kronnie, innovatiedocent bij Graafschap College


Nieuwe stelling

De stelling waarop u kunt reageren:

‘We moeten accepteren dat stagiaires, door het tekort aan verpleegkundigen, te snel zelfstandig worden ingezet’

De laatste jaren groeit het tekort aan verpleegkundigen en verzorgenden. Eén van de redenen is dat veel van hen de zorg verlaten. Verwacht wordt dat de personeelstekorten de komende jaren verder oplopen. Het onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt in Zorg en Welzijn (AZW) voorziet - op basis van recente prognoses - dat de totale tekorten in de periode van 2017 tot 2022 oplopen tot
(cumulatief over de hele periode): 32.000 tot 38.000 hbo-verpleegkundigen, 27.000 tot 38.000 mbo-verpleegkundigen, 19.500 tot 28.500 verzorgenden (mboniveau 3). Bron: Factsheet arbeidsmarkt Zorg, maart 2018

Wilt u hierop reageren?

Laat ons weten wat u van de stelling vindt. Stuur uw bijdrage van maximaal 250 woorden uiterlijk 31 december 2018 naar redactie@onderwijsengezondheidszorg.nl.
U kunt ook reageren via Twitter met #OenG of @OenGredactie of via de LinkedIn-groep Tijdschrift Onderwijs en Gezondheidszorg. De redactie behoudt zich het recht voor om bijdragen in te korten of te weigeren.