Succes uit het verleden geeft garantie voor de toekomst

  • 9 min.
  • Leerpraktijk

Twee jaar geleden heb ik op verzoek van een instelling een traject ontworpen waarbij leerlingen en werkbegeleiders tools aangereikt kregen om adequaat zorg te verlenen in een snel veranderende context, waarin met steeds meer mensen moet worden samengewerkt en zij zelf proactiever moeten handelen. Het gedachtegoed van Appreciative Inquiry (AI) vormde de basis van dit traject. Deelnemers formuleerden een eigen vraagstuk: wat wilden zij veranderen op hun afdeling? Ze droomden over de toekomstige situatie, ontwikkelden een plan en gingen aan de slag. Bij het realiseren van de gedroomde toekomst werden de deelnemers op waarderende wijze begeleid. Hierdoor ontwikkelden zij een actieve, lerende houding. In deze leerpraktijk schets ik aan de hand van een casus hoe deze begeleiding in zijn werk ging.

Appreciative inquiry in een notendop

Appreciative Inquiry (AI) is ontwikkeld door David Cooperrider. Hij deed onderzoek naar leiderschap onder doctoren. Bij het analyseren van de gegevens werd Cooperrider vooral geraakt door de succesverhalen. Hij onderzocht de factoren die dit succes bepaalden. Op basis van de ontdekkingen die hij deed, werd de filosofie ontwikkeld die hij Appreciative Inquiry noemde (Cooperrider, 1986). De term Appreciative duidt op ‘het zien en waarderen van wat aanwezig is en de moeite waard’. De term Inquiry richt zich op het onderzoekende gedeelte binnen een AI-proces, waarbij mensen elkaar nieuwsgierig bevragen en al werkend op zoek gaan naar verdere ontwikkeling. In het Nederlands wordt Appreciative Inquiry vertaald met de term Waarderend Onderzoeken. Het is zowel een filosofie als onderzoeksmethode voor

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?