De eerste resultaten van een interdisciplinair onderzoeksarrangement

Praktijkgericht onderzoek als werkvorm voor het aanleren van interdisciplinaire samenwerking binnen het hbo

  • 9 min.
  • Best practices

Van nieuwe zorgprofessionals wordt verwacht dat ze multidisciplinair en interprofessioneel samenwerken (Kaljouw en Vliet, 2015). Idealiter begint dit al tijdens de opleiding. En zeker bij het uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek kan deze competentie, op basis van een bestaand (innovatie)vraagstuk in de beroepspraktijk, worden aangeleerd. In dit artikel beschrijven we onze eerste leerervaringen met een interdisciplinair praktijkgericht onderzoek binnen een ziekenhuis in de Achterhoek, uitgevoerd door studenten van zes verschillende opleidingen van de Hogeschool Saxion.

Aanleiding

De nieuwbouw van een ziekenhuis in de Achterhoek staat gepland voor 2022. Bij het ontwerp van de ‘Patiëntenkamer van de toekomst’ is het lectoraat Verpleegkunde om advies gevraagd. In 2016 diende het programma van eisen klaar te zijn, zodat kon worden gestart met de bouwtekeningen. De focus voor de patiëntenkamer van de toekomst is de (kwetsbare) patiënt van 70 jaar en ouder, omdat dit naar verwachting de belangrijkste doelgroep gaat worden voor het ziekenhuis in de sterk vergrijzende Achterhoek (Regio Achterhoek, 2013). De vraag vanuit het ziekenhuis sloot aan bij de onderzoeksagenda van het lectoraat Verpleegkunde, waarin onder andere de thema’s geriatrische zorg, zelfregie en living technology centraal staan (figuur 1).

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?