In gesprek met Amarens Bakker

‘Anders kijken, anders doen’

  • 8 min.
  • Interview

Vilans ontwikkelt online leerinterventies waarbij het werkenderwijs leren in de praktijk centraal staat. ‘Dat is nodig, omdat continu innoveren een voorwaarde is om goede zorg te kunnen leveren in deze tijd van snelle veranderingen. De zorg moet meer betaalbaar en op maat geleverd worden, op basis van individuele zorgvragen en zorgsituaties. De complexiteit van het werk neemt toe, zorgrelaties en de rol van de professional veranderen’, aldus Amarens Bakker, senior adviseur online leerinterventies bij Vilans. ‘Aandacht voor eigen regie, van zowel zorgvrager als professional, en het continu opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk. Het is belangrijk dat de professional zelf verantwoordelijkheid neemt voor de kwaliteit van zorg en het eigen leer- proces. We maken leeroplossingen waarin informele kennis en ervaringen op de werkplek leidend zijn en waarbij professionals leren van elkaar. We maken daarbij gebruik van spelprincipes. Een heel mooie uitdaging waar ik me binnen Vilans graag voor inzet.’

Wat is een online leerinterventie?

‘Een online leerinterventie start met een korte praktijksimulatie, waarin een kritische beroepssituatie wordt gepresenteerd. In zo’n kritische beroepssituatie staat de dialoog met de zorgvrager, mantelzorger of collega altijd centraal. Als zorgprofessional krijg je een aantal situaties voorgelegd, waarbij je vervolgens kunt kiezen uit verschillende manieren waarop je het gesprek aan kunt gaan. &ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?