Evaluatieonderzoek derdeleerwegcurriculum Verzorgende-IG

Impact Twentse innovatieagenda ouderenzorg 2014-2016

  • 12 min.
  • Onderzoek

In nummer 4 van Onderwijs en Gezondheidszorg is het derdeleerwegcurriculum van de opleiding Verzorgende-IG beschreven. De Derde Leerweg is vanaf 1 augustus 2015 een nieuwe opleidingsvariant in het mbo. In de naam wordt de rangorde weergegeven die deze leerweg inneemt ten opzichte van de Beroeps Opleidende Leerweg (BOL) en de Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL). Algemeen doel van de Derde Leerweg is het verbeteren van de aansluiting van het beroepsonderwijs op de regionale arbeidsmarkt door maatwerk te bieden aan studenten en hen meer mogelijkheden te bieden een mbo-diploma te halen. In dit artikel beschrijven we de evaluatieresultaten van het derdeleerwegcurriculum Verzorgende-IG, ontwikkeld door het team ‘Onderwijs@Zorg’ van het ROC van Twente.

Inleiding

Veel docenten van bekostigde (ROC’s) en van niet-bekostigde onderwijsinstellingen (particuliere onderwijsaanbieders) ontwikkelen derdeleerwegcurricula. Zij spelen daarbij in op de politiek- maatschappelijke veranderingen in de zorg en de invloed hiervan op het beroepsonderwijs. Binnen het ROC van Twente werden onlangs de resultaten van het derdeleerwegcurriculum Verzorgende-IG geëvalueerd. In dit artikel worden de evaluatieresultaten beschreven met als doel (1) om collega’s (peers) te informeren over de impact die het curriculum heeft op studenten, docenten en praktijkopleiders en (2) aanbevelingen te doen over het derdeleerwegcurriculum voor de onderwijs- en zorgpraktijk.

Leerproces: studenten en docenten

Het leerproces in het derdeleerwegcurriculum is blended en combineert online leren met

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?