Lezers reageren

‘We moeten af van ons fragmentarische aanbod’

  • 4 min.
  • Opinie

De stelling waarop u kon reageren luidde: ‘Dubbele diplomering is een verschraling van ieder afzonderlijk diploma’. Naast reacties die via de mail binnen zijn gekomen, hebben we nu reacties via Twitter en LinkedIn. Er zijn met name reacties vanuit de ROC’s en die kijken er wat verschillend tegenaan: van volledig eens tot nogal behoudend. Ook de aanname dat het werkveld zou vragen om een combinatie van de opleidingen VIG en Medewerker Maatschappelijke zorg wordt in twijfel getrokken.

Afzonderlijk te smal

‘De beide afzonderlijke opleidingen voldoen niet aan de vraag van het werkveld, ze zijn beide te smal voor de vraag van de zorgvrager. Een samensmelting geeft dus duidelijk meerwaarde.’
Ineke van Duin, adviseur Opleidingen Pleyade

Doet recht aan de visie

‘De beide kwalificatiedossiers dienen gewoon te versmelten tot één dossier. Daarmee komt de onderwijsinstelling tegemoet aan de vraag van het werkveld, maar ook aan de vraag van de zorgvrager waarbij het vertrekpunt van de visie het integraal handelen is.’
Guus de Jong, directeur Verpleging & Verzorging, Koning Willem I College

Met enkel diploma weinig zicht op werk

‘De reden dat ROC’s het traject VZ-IG/ MZ3 aanbieden, heeft te maken met het feit dat we moeten opleiden op basis van dossiers waar het werkveld niet om vraagt. We hopen dan ook dat daar snel verandering in komt, zowel in het belang van de zorgvrager/het werkveld als in het belang van met name de MZ3-student die ervaart dat hij met zijn diploma geen werk kan vinden.’
Anke van den Blink, onderwijsmanager Opleidingen Helpende Z&W en Verzorging, ROC Nijmegen

Meerwaarde in ‘plus’

‘Volgens mij bestaat er in de ouderenzorg geen behoefte aan dubbelgekwalificeerde medewerkers, maar aan medewerkers die over competenties beschikken die passen bij het werken met en voor cliënten binnen de huidige ouderenzorg. Dubbele diplomering is daarbij geen noodzaak, maar er is wel behoefte aan medewerkers die een opleiding hebben afgerond, waarbij de welzijnscomponent van de opleiding medewerker Maatschappelijke zorg niveau 3 en de zorginhoudelijke kant met de verpleegtechnische vaardigheden van de VIG geïntegreerd zijn aangeboden. Dit kan mijns inziens de opleiding VIG zijn met de verrijking van deze welzijnscomponent. Dat "dubbele diplomering een verschraling geeft van ieder afzonderlijk diploma" lijkt mij een juiste constatering wanneer de opleidingsduur 3 jaar gaat zijn. Zolang er echter geen sprake is van bovengenoemde "verrijking" is een medewerker na een opleidingstraject van 4,5 jaar (3-jarige opleiding MMZ3 en 1, 5 jaar sprinttraject VIG) een waardevolle aanvulling voor de zorg aan de cliënten binnen onze kleinschalige beschermde woonvormen.’
Tonia van Beusekom, Manager Leren & Ontwikkelen, ZZGzorggroep

Meegaan in continue verandering

‘Het is niet de vraag van het werkveld; het is de tijdgeest, ons politieke landschap en uiteindelijk het werkveld als context waar de verandering vorm begint te krijgen, een continue verandering. Wanneer we onze nieuwe collega’s passend in de markt willen houden (u leest het goed, niet zetten) moeten we af van ons fragmentarische aanbod. Wat een verschraling van onderwijs om te spreken over “verdubbeling”… het gaat uit van afzonderlijke delen in plaats van het belang van het geheel.’
Josje Verhoeve, directeur Academie voor Zorg en Welzijn, ROC Rivor

Behoedzaam zijn

‘Als er maatschappelijke verschuivingen spelen, ontkom je binnen onderwijsland niet aan bijstellingen. Zeker niet binnen zorgopleidingen. We weten allemaal dat de uitspraak van koning Willem-Alexander toen, in die troonrede, een startschot is geweest. Een aftrap, het moment waarop de ommekeer officieel werd verwoord: van verzorgingsstaat naar participerende maatschappij. De werkvelden van de VIG- en MMZ-opleidingen onder andere zijn direct betrokken bij die veranderingen. Maar als we nu ineens overgaan tot het combineren van deze twee opleidingen, waardoor ze meer aansluiten bij de moderne en dus participerende zorgvragers, is die combinatie dan de oplossing? Gaat zo’n gecombineerde opleiding niet aan verdieping inboeten? Ik zie wel het belang van het finetunen van onderdelen uit beide opleidingen. Het scherpstellen van beider hoogwaardige inhoudelijke aspecten. Die stemmen we steeds af op de geldende structuren binnen de zorgsector. De focus verleggen van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag is binnen beide opleidingen al niet meer weg te denken. Stimuleren en begeleiden van de eigen kracht, autonomie, eigen regie en zelfredzaamheid zijn al heel lang gevleugelde woorden binnen bijvoorbeeld de VIG-opleiding. Beide opleidingen zijn degelijk, beproefd, bewezen van goed niveau en passend binnen de eigen specifieke doelgroepen. We moeten geen paniekvoetbal gaan spelen nu. Geen expertise verloren laten gaan. En rustig mee-evolueren in een tempo waarin we daarnaast nog goed kunnen nadenken, overdenken, vooruitdenken en meedenken. Denk ik.
Iets met haastige spoed... en goed gebruikmaken van signalen die de huidige ontwikkelingen voortbrengen. Ook dat is participeren!’
Dineke van der Ven, docent UZA, MBO Utrecht

Via Twitter:

‘MZ en VIG versterken elkaar… Maar doe wel recht aan de wensen van de studenten.’
Alice Bakker

Via LinkedIn:

‘Blijkbaar is het enkele diploma te "schraal" om voldoende antwoord te geven op de vraag vanuit de beroepspraktijk.’
Irma Rabelink

‘Mee eens Irma Rabelink. Daarnaast zit er veel overlap in dossiers en kun je met deze trajecten, in vrijwel hetzelfde tijdpad, dus twee diploma’s behalen. Interessant voor alle partijen.’
Nicole Verhoeven


REAGEER!

DE STELLING VOOR DE VOLGENDE OenG:

‘Zomerstages: de oplossing voor de stageproblematiek.’

Het rapport ‘Arbeid in Zorg en Welzijn, Jeugdzorg en Kinderopvang 2015’ maakt duidelijk dat er over twee tot vijf jaar een aanbodtekort zal zijn van mbo- en hbo-verpleegkundigen. Opleidingen willen wel meer opleiden, maar door het tekort aan stageplaatsen houden zij de instroom beperkt.

Stuur uw bijdrage van maximaal 250 woorden uiterlijk 24 juli naar redactie@onderwijsengezondheidszorg.nl. De redactie houdt zich het recht voor bijdragen in te korten of te weigeren.