De effectiviteit van e-learning op het gedrag van zorgprofessionals en patiëntuitkomsten

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Signaleringen

Zorgprofessionals hebben een verantwoordelijkheid om competent te blijven. Sommigen hebben echter niet makkelijk toegang tot deskundigheidsbevorderende activiteiten, bijvoorbeeld zorgprofessionals in afgelegen gebieden. E-learning biedt hierin een mogelijk antwoord. Eerder onderzoek laat zien dat e-learning onder meer leidt tot toegenomen toegang tot onderwijs, verbeterde self-efficacy (zelfeffectiviteit), toename van kennis en kosteneffectiviteit. Het is echter minder duidelijk of de toegenomen self-efficacy en kennis het gedrag van zorgprofessionals beïnvloeden en vervolgens leiden tot verbeterde zorg voor patiënten. De Australische Sinclair et al. (2016) onderzochten dit in een systematische review.

Inleiding

E-learning

Verschillende databases werden doorzocht op relevante literatuur. E-learning werd gedefinieerd als een asynchrone onderwijskundige interventie die elektronisch via internet wordt verspreid. Asynchroon duidt hierbij op de mogelijkheid om te leren op een tijd en plaats die de lerende het beste uitkomt. De studies moesten de impact van een e-learninginterventie op het gedrag van de zorgprofessional of patiënt-uitkomsten meten, gebruikmakend van objectieve evaluatiecriteria. Studies die enkel rapporteerden over gebruikerservaringen of kennistoename werden uitgesloten, evenals studies waarbij er interactie met een instructeur of andere lerenden was. Zeven studies voldeden aan de criteria.

Gedragsverandering

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?