In gesprek met Désirée Hairwassers

Patiëntadvocaat en als het moet ook patiëntactivist

  • 9 min.
  • Interview

Patient advocacy, advocaat zijn van de patiënt, is een bekend begrip bij verpleegkundigen en verzorgenden, en het is een rol die zij graag vervullen. Die rol is niet voorbehouden aan zorgprofessionals, elke burger kan in principe een advocaat van een patiënt zijn. Of van een groep patiënten. Dat vraagt wel de nodige kennis en vaardigheden en vooral: assertiviteit en volharding. Désirée Hairwassers (‘zeg maar Dees’) is advocaat van borstkankerpatiënten. Zij heeft alles in huis wat daarvoor nodig is – maar kan niet altijd het geduld en de diplomatie opbrengen die van een advocaat worden verwacht. ‘Soms moet je gewoon activistisch zijn om iets te bereiken.’

Patiëntadvocaat en als het moet patiëntactivist. Dat is niet zomaar een typering, daar zit vast een ontwikkeling achter. Gebaseerd op ervaringen, vermoed ik.

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?