Voor u Gelezen: Nurse Education Today

  • 6 min.
  • Recensies
  • Voor u gelezen

Volume 32, Issue 6, Pages e29-e54, 621-728 (August 2012)
http://www.sciencedirect.com/science/journal/02606917

Regelmatig berichten wij u over wetenschappelijke artikelen die in Nurse Education Today zijn verschenen. Uit het augustusnummer van 2012 heeft de redactie een aantal interessante artikelen geselecteerd, waarvan we in deze bijdrage een korte samenvatting geven. De hierboven gegeven link biedt de mogelijkheid om samenvattingen (abstracts) van de artikelen (in het Engels) te lezen. Aan het downloaden van artikelen zijn kosten verbonden. Via diverse mediatheken/ bibliotheken is gratis online toegang mogelijk. Wie weet wel binnen uw onderwijsinstelling! Persoonlijk brengen deze buitenlandse studies mij dikwijls op ideeën!

‘Notes on nursing: What it is and what it is not’. (1860): By Florence Nightingale

In de rubriek ‘Big Ideas’ weet Ruth Davies de aandacht van de lezer te trekken met een artikel over het gedachtegoed van Florence Nightingale over wat verplegen is. Hoewel we deze icoon van de verpleegkunde kennen als ‘the lady with the lamp’, zijn haar aanbevelingen over wat verplegen is zeer directief, ja zelfs autoritair te noemen. Davies weet echter te overtuigen dat Florence Nightingale haar tijd ver vooruit was. Reeds in 1860 stelde zij de patiënt centraal. De letterlijke passages uit het oorspronkelijke werk en de vergelijking met de hedendaagse verpleging zijn voor studenten, docenten en werkbegeleiders interessant!

‘The feelings of guilt and shame experienced by Nursing and Midwifery students’

Turkse onderzoekers vestigen de aandacht op het onderwerp schuld en schaamte. Zij onderzochten bij ruim 1000 verpleegkundestudenten dit fenomeen met behulp van vragenlijsten waarin de Guilt-Shame Schaal van Sahin en Sahin (1992) is gebruikt. Hoewel schuld- en schaamtegevoelens minder worden naarmate de leeftijd stijgt, adviseren de onderzoekers om tijdens de opleiding aandacht te besteden aan deze gevoelens. Een interessante gedachte voor bijvoorbeeld docenten communicatieve vaardigheden die studenten kunnen helpen bij de bewustwording van deze gevoelens, waardoor negatieve gevolgen van deze gevoelens worden voorkomen.

‘A study identifying the difficulties healthcare students have in their role as a healthcare student when they are also an informal carer’

In de literatuur wordt steeds meer aandacht besteed aan de behoeften van mantelzorgers. Een aantal Engelse onderzoekers vroeg zich af welke problemen studenten in de rol van mantelzorger binnen gezondheidszorgopleidingen ondervinden. Via een elektronisch survey werden 3567 studenten benaderd. Binnen deze groep bleken 36 studenten naast hun fulltime studie nog voor hun kinderen met beperkingen, chronisch zieke ouders of terminale grootouders te zorgen. Het merendeel van deze studenten gaf in de vervolginterviews aan dat dit een nadelige invloed op hun studie had. Tevens maakten deze studenten hun rol als mantelzorger niet bij anderen bekend en wilden zij geen ‘speciale behandeling’ tijdens hun opleiding. De onderzoekers opperden dat deze studenten mogelijk niet anders wilden zijn dan hun medestudenten en een stigma wilden voorkomen. De kwalitatieve quotes in het artikel brengen de dilemma’s van de zorgende studenten voor het voetlicht. Voor studieloopbaanbegeleiders of decanen is dit een interessant onderzoek om kennis van te nemen!

‘Staff and students’ perceptions and experiences of teaching and assessment in Clinical Skills Laboratories: Interview findings from a multiple case study’

De voordelen van het aanleren van verpleegkundige vaardigheden in een skills lab (Clinical Skills Laboratories) zijn door veel auteurs beschreven. Vaardigheidsonderwijs in een praktijklokaal is zowel in het mbo als hbo een structureel onderdeel van de opleiding tot verpleegkundige. Ierse onderzoekers vroegen zich af in hoeverre deze ervaringen in een skills lab een goede voorbereiding zijn op de daadwerkelijke praktijk? Op basis van interviews met docenten en studenten (totaal 58 respondenten) concludeerden zij dat het onderwijs in een skills lab een significante bijdrage levert aan de voorbereiding op de verpleegkundige praktijk van de student. Deze voorbereiding kan verder worden verbeterd door middel van het integreren van communicatieve vaardigheden en gebruikmaking van audio-visuele opnamen van de toetsing. Daarnaast werd een goede samenwerking tussen het opleidingsinstituut en de klinische praktijk geadviseerd. Herkenbare adviezen voor docenten vaardigheidsonderwijs, maar ook voor het gebruik van audio- visuele middelen bij het afnemen van de toetsen, dan wel het beoordelen van opdrachten die studenten zelfstandig in het skills lab hebben verricht.

‘A ward-based writing coach program to improve the quality of nursing documentation’

Verpleegkundigen zien rapporteren vaak als een belastende, tijdrovende taak. Australische onderzoekers ontwikkelden een gerichte scholing en een individueel coachingstraject om de kwaliteit van de verpleegkundige rapportage te verbeteren. De scholing bestond uit twee workshops van een uur, gevolgd door individuele coaching op de afdeling zelf. De workshops behandelden het doel van de verpleegkundige rapportage in relatie tot het zorgplan; het bespreken van de rapportages ten aanzien van de duidelijkheid met collega’s, andere zorgverleners en patiënten; de juiste zinsbouw (onderwerp en persoonsvorm) en correcte spelling; het presenteren van een compleet beeld van de toestand van de patiënt. Daarna volgde een intensieve coaching op de afdeling. De verpleegkundigen werden door hun coach aangemoedigd om hun rapportages kritisch tegen het licht te houden. Uit eerder academisch onderzoek bleek dat een intensieve coaching resulteerde in een toename van publicaties en een verbetering van collegiale relaties en teambuilding. Tevens werd het belang van hun rapportages benadrukt gerelateerd aan het kwaliteitszorgproces. Een interessant artikel voor docenten Nederlands die verpleegkundigen tijdens de opleiding leren rapporteren, maar vooral ook voor verbetering van de schriftelijke vaardigheden in bij- en nascholingstrajecten voor werkbegeleiders.

‘Work-related stress and intention to quit in newly graduated nurses’

Uit recent onderzoek blijkt dat pas afgestudeerde verpleegkundigen bij intrede in de zorginstellingen de nodige stress ervaren. Amerikaanse onderzoekers onderzochten de werkgerelateerde stress van 154 ‘verse’ verpleegkundigen en hun daaruit voortvloeiende gedachten om ‘uit het vak te stappen’. In verband met de dubbele vergrijzing, het stijgend aantal chronisch zieken en de daarmee samenhangende behoefte aan verpleegkundigen (en verzorgenden) is dit een interessant onderzoek. Algemeen wordt geconcludeerd dat er een verband is tussen de werkgerelateerde stressoren en het voornemen van nieuwe verpleegkundigen hun dienstverband op te zeggen. De belangrijke stressoren zijn verpleegkundige vaardigheden, omgaan met veeleisende zorg, het onderhouden van interpersoonlijke relaties en het bedienen van geavanceerde apparatuur. De onderzoekers adviseren om startende verpleegkundigen gedurende drie jaar te ondersteunen in het omgaan met moeilijke situaties zoals stervende en manipulerende patiënten en noodsituaties zoals reanimaties. Maar ook het toepassen van copingstrategieën kunnen de self-efficacy van startende verpleegkundigen beïnvloeden. De Job Stress Scale for Newlygraduated Nurses (Yeh & Huang, 2007)) zou hierin behulpzaam kunnen zijn. Interessant onderwerp om tijdens een alumnibijeenkomst aan de orde te stellen!

‘Student nurses’ perceptions of how they learn drug calculation skills’

Het veilig toedienen van medicatie is een taak van de verpleegkundige. Om de juiste dosis te kunnen berekenen zijn rekenvaardigheden noodzakelijk. Het maken van een rekenfout kan uiteindelijk tot de dood van de patiënt leiden. Niet alle verpleegkundigen zijn geboren rekenwonders. Voor een aantal studenten verpleegkunde is het vak rekenvaardigheden een struikelblok. De Engelse onderzoeker Kerry Wright onderzocht de leerstijlen van studenten verpleegkunde in relatie tot rekenvaardigheden. Via een semigestructureerde vragenlijst gaven 67 studenten aan hoe zij dachten de rekenvaardigheden het beste te kunnen leren. Op basis van de methodiek van de grounded theory bleken de volgende thema’s belangrijk voor de studenten: het kunnen toetsen van eigen vaardigheden en het verkrijgen van feedback op de voortgang; de mogelijkheid om op de eigen manier te kunnen leren; de gerichtheid op het uiteindelijke doel; het kunnen berekenen van medicatie in de praktijk. Een interessant artikel voor docenten rekenvaardigheden in mbo- en hbo-instellingen!