Bevlogenheid

  • 1 min.
  • Redactioneel

Tegenwoordig wordt regelmatig geschreven over bevlogenheid van medewerkers. Bevlogen medewerkers zijn productiever, worden positiever beoordeeld door collega’s en leidinggevenden, verzuimen minder en lopen minder kans op een burn-out. Het zijn mensen die lol hebben in hetgeen ze doen, passie hebben voor hun werk en zich daarin als vanzelfsprekend verdiepen. Zij doorbreken vertrouwde routines, verleggen hun grenzen en gaan op ontdekkingsreis naar iets nieuws. Dat houdt het werk spannend en uitdagend. Een win-win voor de medewerker én de organisatie!

Is bevlogenheid hip, een trend, een hype? Of is het meer een bittere noodzaak, noodzaak om het werk langer en prettiger vol te kunnen houden. Immers door de tekorten op de arbeidsmarkt en de problemen rondom de pensioenen zullen velen waarschijnlijk langer moeten werken dan ze van tevoren bedacht hadden. Het artikel van Monique Bekker is een prikkel voor docenten die door jarenlange ervaring op de ‘automatische piloot’ hun lessen draaien. Zij helpt docenten nieuwe kansen en mogelijkheden te onderzoeken om het lesgeven weer leuker te maken waardoor studenten meer geïnspireerd en uitgedaagd zullen worden. Dat de rol van de docent cruciaal is bij het uitdagen van studenten is te lezen in het artikel ‘Uitdagend onderwijs’: maar liefst dertig procent van het studiesucces wordt bepaald door docentkenmerken!

Toen ik dat las moest ik onmiddellijk denken aan mijn docent Frans op de middelbare school; ik zal haar nooit vergeten, wat een geweldige docent! Veel van haar leerlingen wisten zichzelf te overtreffen. Bevlogenheid valt ook te lezen in het interview met Willemien Looymans. Zij richtte de Zorgwacht Vakschool op en leidt jaarlijks dertig mensen met een bijstandsuitkering op tot helpende zorg en welzijn. Zij biedt hen nieuwe perspectieven en begeleidt hen zelfs naar een vervolgopleiding of werk.

Namens de redactie van Onderwijs en gezondheidszorg wens ik u samen met uw studenten een bevlogen en leerzaam jaar.